Personal shoppen: Luxe of efficiënt?

0
3685

De afgelopen weken heb ik weer heel wat afgewinkeld met klanten. Een vermoeiende, leuke en vooral dankbare bezigheid. Voor velen klinkt dit als ongelooflijke luxe in de oren, vandaar dat ik het leuk vind hier eens meer over te vertellen. Om te beginnen winkel ik met ‘gewone’ mensen zoals u en ik en niet met BN’ers of celebrity’s. Ook ga ik naar ‘gewone’ winkels, zeg maar van H&M tot de Bijenkorf en alles wat daar tussen zit. Het gaat tenslotte om het budget en de stijl van mijn klant en niet om mijn eigen voorkeur. We zoeken kleding die past bij zijn / haar levensstijl en draagmomenten.

De een vindt het heerlijk wekelijks in de stad te lopen en komt altijd wel met iets leuks thuis. Maar het kan ook dat winkelen je totaal niet ligt en dat je na uren zwoegen zonder iets thuiskomt. Dat kan knap frustrerend zijn en zonde van je tijd. Of je winkelt – alleen of met vriendinnen – en doet vaak miskopen omdat de verkoopster je wist te overtuigen dat het je zo ‘beeldig’ stond. Ook kan het dat je van baan bent veranderd of moet solliciteren en dat hier een nieuwe ‘look’ bij hoort die je in je eentje niet vindt.

Bovenstaand dus eigenlijk al enkele voorbeelden waarom mensen met mij gaan winkelen. Hoe gaat het in zijn werk? Vaak, maar niet altijd, neem ik eerst de kledingkast met mijn klant door. Wat kan nog gedragen worden, waar kan maar beter afscheid van wordengenomen, wat behoeft aanvulling enz. We maken een shoppinglist, inclusief benodigde laarzen / schoenen enz. Een kledingstuk in een moeilijke kleur nemen we mee. Ook gaat vaak aan het shoppen een kleur- en of stijladvies vooraf, zodat we weten welke kleuren het mooiste staan en welke stijl van kleden bij de klant past. Vervolgens hebben we het over het budget, wat de klant zelf in ieder geval graag zou aanschaffen en waar hij / zij het voor nodig heeft. Ook nemen we door of er veel verschil zit tussen werk- en privékleding en, indien relevant, hoe hij / zij wil overkomen.

Bij het winkelen adviseer ik de klant goed ondergoed te dragen (of we beginnen hiermee met winkelen). Verder is het handig en goed basisshirt aan te trekken (voor dames een wit of gebroken wit T-shirt bijvoorbeeld en voor mannen een neutraal overhemd). Hierover een vestje dat gemakkelijk uit kan, zodat je niet bij elke pasbeurt iets over je hoofd moet trekken, neutrale kousen / sokken en schoenen die gemakkelijk aan- en uitgaan. Vrouwen adviseer ik soms een paar pumps mee te nemen als ze kleding willen kopen waar een hakje onder moet. Het maakt namelijk ongelooflijk verschil of je iets past met schoenen eronder of niet. Verder adviseer ik uitgerust te gaan winkelen, dames zich wat op te maken, het haar goed te doen en lipstick / gloss mee te nemen.

En dan gaan we op pad. We spreken af in een bepaalde plaats, ontmoeten elkaar met een kop koffie of reizen samen naar het gewenste winkelgebied en nemen snel de doelstelling nog even door. In de winkel meld ik meestal dat ik met iemand aan het winkelen ben en vaak krijg / vraag ik een kledingrekje, zodat we heel efficiënt met alles naar de paskamer kunnen. We lopen samen de winkel door, de klant kijkt, ik kijk, laat zien, leg uit enz. Vaak gaat de klant nadat we enkele kledingstukken gevonden hebben al beginnen met passen, terwijl ik de winkel nog verder afstruin.

Ik maak altijd de afspraak dat we alleen kleding kopen waar de klant 100% achter staat en die ook echt goed zit. Ik heb geen afspraken met kledingzaken, ik wil objectief kunnen adviseren. Dat moet tenslotte het voordeel zijn van winkelen met een personal shopper: dat je zeker weet dat je met de goede items naar huis gaat. En in 99 van de 100 gevallen lukt dat moet ik u zeggen en gaan zowel de klant als ik moe maar voldaan naar huis!

Meer weten? Bel 06 41476988. www.colorsofyourheart.nl