Match the car… Mini

0
3787

In elke editie laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de stad en haar regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Pauline Meijer plaats achter het stuur.

‘LEKKERRRRRRR!’

De eerste bewuste jeugdervaring met een auto die destijds door vader of moeder is aangeschaft, heeft bijna in alle gevallen gevolgen voor ieders mobiliteitscarrière. Zo heeft Pauline Meijer, directeur/eigenaar van Kok Wooncenter in Hoogland al haar hele leven iets met Mini. “Uit de dagelijkse praktijk weet ik dat design en kwaliteit nu eenmaal de langste adem hebben.” Er kan weer een auto worden gekocht die in Nederland wordt gemaakt. Sinds vorig jaar verlaten tientallen Mini’s per dag de moderne fabriek in Limburg. De fabrikant vergroot haar productiecapaciteit met deze unit in Nederland. Dit merk kan op deze manier eenvoudiger nieuwe modellen introduceren. Het is overigens niet de eerste keer dat het management in Oxford, waar het moederbedrijf annex fabriek is gevestigd, ons polderlandje heeft uitgekozen om de productie te vergroten. Een halve eeuw geleden werden al Mini’s gebouwd in Nederland. Opmerkelijk genoeg in Amersfoort en niet eens zo ver verwijderd van Kok Wooncenter. Het gebeurde allemaal bij Morris Import Products op bedrijventerrein De Isselt. De kans is groot dat de moeder van Pauline Meijer een Mini bezat die hier werd geassembleerd. In die tijd was het al een chique en eigenwijs modelletje dat werd in gezet voor onder meer de dagelijkse boodschappen en het vervoeren van kinderen naar en van de hockeyclub. “Mijn ouderlijk huis stond in Amerongen en ik heb als kind heel wat ritjes met onze Mini vanaf de achterbank meegemaakt”, aldus Pauline. Voornamelijk voor de uitwedstrijden van mijn elftal toen ik op de Haaskamp hockeyde dat begin jaren ’70 was opgericht. Eerst hadden we een gele en daarna een stoere rode Mini. Dit waren auto’s waar ik goede herinneringen aan heb. De compacte auto’s die de laatste jaren zijn gekomen zijn wat dat betreft kopieën van dit type.”

PRACHTIG MOMENT

Net als het eerste jeugdvriendje of –vriendinnetje zit ook de herinnering aan de eerste auto ergens diep verankerd in een hersenhelft. Toen de Mini na een windstille periode aan z’n renaissance begon, welde ook bij Pauline de herinneringen op aan dit Engelse automerk dat inmiddels door het Duitse BMW was overgenomen. Een deel van de oplage wordt nu gefabriceerd in Born op nota bene een steenworp afstand van Echt, de geboorteplaats van Adrian van Hooydonk die de nieuwe Mini ontwierp. “Niet eens zo lang geleden ben ik met mijn dochters Madelief en Loïs naar een andere auto gaan kijken. Uiteraard begon mijn herinnering weer op te spelen. Een ritje naar de plaatselijke dealer van Mini was dus onvermijdelijk. Tijdens de proefrit zaten mijn dochters op de achterbank. Prachtig moment. Het leek wel of mijn levensfilm een stukje werd teruggedraaid. ‘Zo moet ik de achterbank ook ervaren hebben’, bedacht ik me. De tijd gaat hard.”

TRENDS

Tijd voor een proefrit. Het rondje rond Amersfoort begint als de 192 paardenkrachten onder de kleine motorkap ontwaken. “Dit wordt een hoop fun, comfort en snelheid”, bekent Pauline terwijl de automaat probleemloos naar de vijfde versnelling schakelt. “Ik denk dat de 192 pk’s juist nog bruikbaarder zijn geworden, doordat je nooit verkeerd schakelt en toch met de peddels de controle kunt houden.” Na het bereiken van de kruissnelheid vertelt ze over haar bedrijf dat in vijftig jaar tijd is uitgegroeid tot de woonwinkel van Midden-Nederland. “Inrichten is tegenwoordig echt een vak en het wordt door de consument steeds serieuzer genomen. Constant veranderen trends, collecties en inzichten. En dat geldt uiteraard ook voor de autobranche in het algemeen en de fabrikant van deze stijlicoon. Niet alleen het exterieur is goed verzorgd. Ook het interieur mag er zijn. Wat een prachtige materialen. Zoals het leer van de comfortabele stoelen. Het lijkt wel rechtsreeks te komen uit de collectie van Rolf Benz. En al die stiksels. Prachtig. Daarnaast ben ik natuurlijk verzot op de ronde vormen. De snelheidsmeter zit niet meer op de pizzagrote klok in het midden, maar gewoon voor m’n neus. Samen met de toerenteller die naar mijn idee wat te klein is uitgevallen. Het enorme instrument op de middenconsole is nu omgetoverd tot een breedbeeldscherm voor het infotainment, navigatie, muziekkeus en social media. Mooi en uitermate verzorgd. Ik kan niet anders zeggen.” Ondertussen grijpt de onderneemster de kans om op de A1 een dot gas te geven om de Cooper S op een sportieve manier te beleven. De rochel uit beide uitlaten werkt verslavend. De kuur wordt een paar maal herhaald. “Lekkerrrrr!!!”, aldus een uitgelaten Pauline die na een pittig kennismakingsrit weer arriveert op het parkeerterrein naast haar representatieve zaak. “Kun je me niet nog eens uitnodigen voor zo’n rit”, vraagt Pauline. Als blijkt dat er nog foto’s gemaakt moeten worden, slingert de contactsleutel uitdagend en soepel om haar ringvinger. “Een Mini is en blijft verslavend. Ik weet nog wel een mooie fotolocatie aan de andere kant van de stad. Heb je even?”