Alfa Romeo 4C Spider La Vita è Bella

0
4370

Als de fles enige tijd is ontkurkt, komt het karakter van een goede wijn pas echt tot leven. En dat geldt ook voor de Alfa Romeo 4C Spider. Wanneer op het Circuito di Balocco de motorolie is geantichambreerd in de machtige van aluminium vervaardigde 1.750 CC turbobenzinemotor, komt de ware nestgeur van deze kakelverse Italiaan je tegemoet en is het genieten geblazen.

Elke petrolhead voelt uiteraard zijn of haar hartslag toenemen als de transfer vanaf luchthaven Malpensa nabij Milaan richting het beroemde testcircuit gaat. Oorspronkelijk is dit circuit gebouwd door Alfa Romeo. Tegenwoordig is het een plaats waar eigenlijk alles van de Fiat Group een mishandeling ondergaat. In dit geval heeft Alfa Romeo de ’Fiat Proving Ground‘ gereserveerd om de internationale media haar nieuwste juweeltje te laten ontdekken: de 4C Spider. De toename van het aantal hartslagen is niet zo verwonderlijk. Alfa Romeo symboliseert een aantal waarden, als sportiviteit, vitaliteit, een fraai motorgeluid, elegante vormen, en dat alles met Italiaanse flair. Vanaf de oorsprong tot de dag van vandaag.

33 Stradale

Op het Italiaanse testcircuit Balocco maakt het sportieve snoepje ontworpen door Alfa Romeo’s Centro Stile z’n opwachting. Het ontwerp van de 4C is gebaseerd op de Alfa Romeo 33 Stradale uit de jaren zestig. Franco Scaglione tekende toentertijd voor het ontwerp van een wagen die niet hoger kwam dan een meter en nog steeds als één van de mooiste ontwerpen ooit wordt beschouwd. De 33 Stradale kreeg een iets kortere wielbasis en de betrouwbaarheid van de motor werd verhoogd. Het maximaal vermogen kwam op 230 pk te liggen, maar door de aerodynamische body en het lage gewicht haalt hij nog altijd een topsnelheid van meer dan 260 km/u.

Anno 2015 is het dan tijd om door zijn opvolger, een Alfa Romeo 4C Spider uitgelaten te worden. Beslist geen strafexercitie met een strak blauwe lucht en een zomers temperatuurtje. Maar niet voordat ik m’n vingertoppen over de rode ronding van de carrosserie laat glijden. Werkelijk alles heeft de ontwerpafdeling uit de kast gehaald om de wereld op wielen weer sprakeloos te maken. Alle golvingen zijn in balans. Golvingen die gekneed zijn uit extreem sterk, licht maar ook buitengewoon duur carbonfiber. Al die golvingen en mooie vouwen leveren een prachtige verschijning op. Echt, elk detail is onder het oog van de ontwerper is geweest. Wat een voorrecht om het snoepje van dit roemruchte automerk te mogen dirigeren. Want als eenmaal de startknop de ophokplicht opheft van de 240 Italiaanse volbloeds die het motorblok rijk is, is het timbre uit de uitlaten afhankelijk van de beheersing van het rechterenkelgewricht. De ouverture bestaat al uit een gemene roffel met krachtige tertsen. Onbeschrijfelijk. Het maakt in een keer duidelijk wie hier op een zonnige maandagochtend de dienst uit maakt. Een brulijzer. Snoepje uitpakken en wegwezen.

Molto Vivace

Terwijl ik in nog geen vijf seconden al 100 km/h rijd en de wind zachtkens door m’n haren jaagt, is een blik in het interieur ook geen gek tijdbedrijf. Het blijkt wel weer dat Alfa Romeo best aandacht kan besteden aan kwaliteit in de afwerking. Nergens is een schroefje los of een trosje draad dat plots uit het dashboard valt. Tot in elk detail ziet het vanaf de bestuurdersstoel er prachtig en indrukwekkend uit. Terwijl ik de geur van geantichambreerde motorolie waarneem, is het moeilijk om de spierkracht in de rechterenkel te beheersen. Eerlijk is eerlijk, de heerlijke plof die de uitlaten voorbrengen tijdens het terugschakelen, behoort tot een van de mooiste molto vivace die ooit m’n trommelvliezen heeft gemasseerd. La vita è bella.

Zelfs bij meer dan 200 km/uur blijven de turbulenties beperkt. Uitstekend werk dus. De open tweezitter beschikt dus over een aluminium vervaardigde 1.750 CC turbobenzinemotor die is gekoppeld aan Alfa TCT, de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. In combinatie met zijn lage gewicht van 974 kg staat hij garant voor indrukwekkende prestaties: van 0 naar 100 km/h binnen 4,5 seconden en een topsnelheid van 257 km/h. Behalve de exotische carbon monocoque is de 4C Spider ook voorzien van een hoogwaardig en extra krachtig staal dat is verwerkt in onder meer de motorruimte. Dat is gedaan om de torsiestijfheid te vergroten. De complete body is verder gemaakt van lichtgewicht sheet molded compound dat 20% lichter maar vele malen sterker is dan staal. Om het gewicht nog verder omlaag te brengen zijn de voor- en zijruiten gefabriceerd van 10% dunner glas waardoor er 15% aan gewicht wordt bespaard. Alfa Romeo rust de 4C Spider standaard uit met onder meer cruise control, parkeersensoren achter, Alfa Romeo HiFi audio systeem, lederen opbergtas tussen de stoelen en rode afdekhoes, voorzien van 4C-logo. Tot de standaarduitrusting horen ook de sportstoelen die zijn vervaardigd van carbon en ‘fiberglass reinforced’ composietstructuur om de kracht en zitpositie te garanderen die nodig is voor zeer sportief rijden. Aan de achter- en zijkant zorgen de stylish vormgegeven luchtinlaten voor de nodige koeling van de motor. Standaard is de 4C Spider voorzien van een stoffen dak.

Voor de 4C Spider zijn vier nieuwe wielen ontworpen waaronder 17 x 7 inch (voor) en 18 x 8 inch (achter) aluminium velgen, afgewerkt in zilver of donker. Om de sportieve look te complementeren, is er keus uit vier verschillende kleuren voor de remklauwen: zilver (standaard), rood, geel of zwart. Wat een belevenis op dit circuit. Op de terugweg is het heerlijk om de vlucht naar Amsterdam te doden met een fraaie brochure die Alfa Romeo voor deze nieuwe sportieve telg heeft samengesteld. De Alfa Romeo 4C Spider staat aan het einde van het jaar bij de Alfa Romeo dealer en is te bestellen vanaf € 81.550. Geduld voordat we op ‘s lands wegen dit Italiaans snoepje mogen uitpakken