Merktrouwe klanten win je niet zomaar even. Daar moet wel wat voor gedaan worden. Onderzoek laat zien dat het merendeel van de marketeers denkt dat de klantervaring de belangrijkste factor is voor succes. Harold de Vries staat volledig achter deze bewering. “Vrijheid, avontuur, kracht, robuustheid en betrouwbaarheid. Wie wil dat niet.”
De Vries is commercieel directeur van Automobielbedrijf Charles Serry in Hilversum. In 1994 werd dit bedrijf, dat opgericht is door directeur/eigenaar Charles Serry, officieel dealer van Land Rover. “Mijn bedrijfsachtergrond zie ik als een groot voordeel”, bekende Serry in die tijd. “Het is een scherpe markt met klanten die hoge eisen stellen. Dat geeft je een voorsprong bij het bedienen van klanten voor personenauto’s.” Met personenauto’s bedoelt de eminence grise van dit autobedrijf uiteraard Land Rover en Mitsubishi. Inmiddels is Serry de kleurrijke ambassadeur van zijn eigen bedrijf. Zijn zonen Niels en René vormen samen met Harold de Vries het managementteam voor zowel het bedrijf in Hilversum als dat in Nieuwegein. De laatstgenoemde vestiging heeft ook alle dealerverplichtingen rondom het merk Land Rover en is tevens officieel servicepunt voor Jaguar.
INNOVATIE
De dynamiek van het merk Land Rover is voelbaar. Er is veel nieuws bij dit roemruchte merk dat onlosmakelijk is verbonden met vierwielaangedreven auto’s. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit merk, dat zelfs is uitgegroeid tot een soortnaam, ook auto’s op de markt zet met voorwielaandrijving. Enfin, Land Rover heeft een rijke historie die teruggaat tot het jaar 1948 en begon met een auto die simpelweg bekendstond als de ‘Land Rover’. Hoewel Land Rover haar modellen continu verbetert en verder ontwikkelt, spreekt uit de geschiedenis van het unieke merk een consequente visie, namelijk een combinatie van toonaangevende eigenschappen en een karakteristiek, doelmatig ontwerp.
Land Rover is continu in ontwikkeling en zoekt constant naar toonaangevende innovaties. Hierbij is het essentieel dat binnen zowel de dealerorganisatie als de importorganisatie de merkwaarden geborgd en uitgedragen worden, zoals dit bij Automobielbedrijf Charles Serry zeker het geval is. Terwijl aan de voorzijde van het immense pand een klant ervaring opdoet met een Defender op een rotsachtig parcours, heeft Harold de Vries op deze doordeweekse dag alweer een derde Land Rover aan een tevreden klant afgeleverd. “In dit geval ging het om de nieuwe Discovery Sport met de inmiddels populaire 2.0 liter TD4 onder de motorkap”, legt De Vries uit. “Land Rover heeft met de Discovery een sublabel, dat tussen het superluxe Range Rover en het werkpaard Defender in wordt gepositioneerd. Deze ‘Sport’ is wat betreft het design een stuk dichter richting Range Rover gekropen. De auto oogt erg robuust, maar tegelijkertijd ook behoorlijk rank en elegant. Typische Land Rover-elementen zoals de dikke C-stijl en de rond de randen gevouwen motorkap zijn ook hier behouden. Opvallend is dat deze auto, die in acht versies verkrijgbaar is, in ons rayon nog redelijk onbekend is. Volgend jaar verwachten we een kakelverse uitbreiding in dit Discovery-segment. Dit merk is tenslotte volop in beweging.”
LAND ROVER EXPERIENCE
Dat geldt ook voor de Range Rover Evoque die recentelijk een paar vernieuwingen heeft ondergaan. “Dit type is in ons rayon erg populair bij autoliefhebbers die een andere dimensie van het autorijden willen ontdekken. Met zijn markante silhouet, z’n krachtige schouderprofiel en de aflopende daklijn wil de klant van vandaag zich onderscheiden. Deze stijlicoon, die verkrijgbaar is in diverse uitvoeringen, wordt geleverd met een diesel- of benzinemotor vanaf 150 pk tot 240 pk.” De creatie van deze auto is het resultaat van de oneliner ‘laten we eens een keertje gek doen’ die wellicht over de tong rolde van Gerry McGovern, de designdirecteur van autoproducent Range Rover, toen hij tijdens de première in 2011 met veel aplomb het doek oplichtte. De verschijning moet zelfs de stiff upperlip van de ogenschijnlijk onvermurwbare Engelse conservatieveling in beweging hebben gebracht. “De Evoque moet het zeker hebben van z’n uiterlijk”, benadrukt de commercieel directeur die de verrichtingen volgt van de klant op het rotsachtige terrein voor het bedrijfspand.
“De Defender is natuurlijk het werkpaard van Land Rover. Het zal niet heel lang meer duren voordat dit model een opvolger krijgt. Dat geldt niet voor Range Rover, die de luxe tak van dit merk naar boven heeft afgerond. Zo hebben we de Range Rover SDV6 Hybrid. Waar de concurrentie zonder uitzondering inzet op benzinemotoren, gaan ze bij Land Rover voor deze mastodont uit van een diesel. Na het hybridiseren van een aandrijflijn met benzinemotor kom je qua CO2-uitstoot ongeveer terecht op het niveau van een diesel zonder elektro-hulp. Het hybridiseren van deze diesel boekt dus betere resultaten. Bovendien ondersteunt een 47 pk sterke elektromotor de 3,0-liter V6 dieselmotor zodat he systeemvermogen 340 pk bedraagt. Het koppel is liefst 700 Nm. Uiteraard hebben we hier het complete programma van Range Rover”, aldus Harold de Vries.
“Daarnaast kunnen klanten bij ons terecht voor jonge tweedehands Land Rovers. En voor de zakelijke klant hebben we interessante producten als het gaat om privat of financial lease. Ten slotte hebben we een goed geoutilleerde garage voor reparaties, onderhoud en APK voor zowel de Land Rover als Mitsubishi. En de klant die alles wil beleven wat dit merk in z’n mars heeft, kan dat zelf ervaren tijdens de Land Rover Experience die regelmatig worden georganiseerd op een prachtig geaccidenteerd terrein nabij Kerkdriel. Iedereen kan dankzij dit Britse merk zelf de merkwaarden vrijheid, avontuur, kracht, robuustheid en betrouwbaarheid beleven. Het heeft ons alleen maar merktrouwe klanten opgeleverd.”
Automobielbedrijf Charles Serry ACS
Oscar Romerolaan 2, Hilversum
T. 035-6261360
www.acs-hilversum.nl
Fotografie: Nico Brons