Onder de vlag van de omvangrijke Stern Groep opereren twee opvallende bedrijven: Vireo Auto Bussum en Vireo Auto Amersfoort. Representatieve vestigingen die qua organisatie een eensluidende company profile uitstralen: Zij willen graag de passie voor autorijden delen met de autoconsument. “Als een consument denkt aan een auto, dan denkt hij of zij vaak aan onze organisatie.”
Met deze mooie oneliner opent vestigingsmanager Jarno Pannenkoek van Vireo Auto Amersfoort onomwonden het gesprek. Hij zit op deze doordeweekse dag aan tafel met Teus van Asperen die op zijn beurt verantwoordelijk is voor de bedrijfsactiviteiten van Vireo Auto Bussum. “Wij werken met een team van 22 betrokken medewerkers”, vervolgt Pannenkoek. “Een team dat net als bij de vestiging van Van Asperen een flinke dosis gezelligheid en gemoedelijkheid combineert met klantvriendelijkheid en vakmanschap. Bovendien zorgen we dat de auto altijd in optimale conditie verkeert. Het spreekt voor zich dat we uitsluitend volgens de fabrieksspecificaties werken. En dat heeft het grote voordeel dat de autoliefhebber niet hoeft in te lossen als het gaat om bedrijfszekerheid van de auto tegen een eerlijke en scherpe prijs. Vanaf de Amsterdamsestraatweg kan de klant goed zien dat hij of zij bij ons genoeg keuze heeft. En dat trekken we uiteraard door als we straks verhuisd zijn naar ons gemoderniseerde pand dat we gaan betrekken op de hoek Nijverheidsweg-Noord en de Havenweg.” Het bedrijfspand in Amersfoort is niet te vergelijken met die in Bussum. Deze vestiging is wat kleinschaliger hoewel Van Asperen daar graag een opmerkelijke bedrijfswaarde aan toe wil voegen. “De klant proeft bij ons een ongedwongen sfeer. Wij beschouwen ons als een luxe dorpsgarage. Ik zal het uitleggen. Het is een dorpsgarage met de mooiste merken die de consument maar kan bedenken. De mensen vinden dat leuk. Dagelijks staan elf medewerkers klaar om de klant in een volstrekt informele sfeer te bedienen. Een aanpak die past in dit rayon waarin wij opereren. En de ontspannen sfeer wordt als zeer prettig ervaren.”
WAAROM SUBARU?
Nog geen 1.000 auto’s, loont dat de moeite? “Jazeker. Subaru is een global brand, om die reden wil het merk in Europa aanwezig zijn. En er is een reden waarom de aantallen in Europa relatief laag zijn: De vraag in Amerika en Japan is groot en die snel en makkelijk te bedienen markten (want lokale productie) krijgen voorrang op Europa. Subaru heeft in Nederland twee categorieën auto’s: SUV’s en Crossovers en sportieve modellen. De SUV/Crossover-tak bestaat uit de Subaru XV, Forester en Outback, de sportieve reeks bestaat uit de praktische Levorg, coupe BRZ en de legendarische WRX STI, die aan de basis stond van menig rallysucces”, aldus Van Asperen.
VEELZIJDIGHEID
Beide vestigingsmanagers zijn dan ook blij dat ze een merk als Subaru kunnen vertegenwoordigen. Vireo Amersfoort pionierde met dit Japanse merk dat genoemd is naar de Japanse naam voor het zogenoemde Zevengesternte, dat in gestileerde vorm in het logo terug te vinden is, zij het met slechts zes sterren. Maar dat terzijde. De komst van de nieuwe Subaru Levorg leverde een behoorlijke showroomtraffic en verkoop op dankzij een zeer aantrekkelijke prijs-/kwaliteitverhouding. Onder de motorkap huist een vier cilinder boxermotor met een vermogen van 170 pk / 250 Nm die standaard via een CVT (Continu Variabele Transmissie) op alle vier de wielen wordt overgebracht. Het voordeel van een CVT is dat deze niet kiest uit een aantal vaste versnellingen, maar voor iedere situatie traploos de ideale overbrenging kan maken. Het interieur is ook typisch Subaru: techniek voert de boventoon. Subaru heeft gekozen voor geavanceerde materialen interessant ogende displays en een imposante knoppenwinkel, afgewisseld met comfortabel leder. Samen met de stiksels in een contrasterende kleur zorgt dit voor de gewenste sportieve en tegelijkertijd hoogtechnologische sfeer in het interieur. Maar ook de Outback staat veelvuldig op het netvlies van de autokoper. “Veelzijdigheid is ook de belangrijkste reden om bijvoorbeeld voor een Subaru XV te kiezen”, vult Van Asperen aan. “Al met al blijkt dat de Subaru-rijders zeer tevreden is over hun auto. Vooral de veelzijdigheid, het trekvermogen, de vierwielaandrijving en de actieve en passieve veiligheid zijn redenen om voor een Subaru te kiezen.”
VIERWIELAANDRIJVING
Het merk richt zich voornamelijk op vierwielaangedreven, multifunctionele auto’s die naast veel ruimte, beschikken over een bovengemiddelde wegligging en een riante standaarduitrusting. Ook zijn de modellen voorzien van een automatische transmissie. Van Asperen is bovendien onder de indruk van de Forester. “Een brok avontuur. Dat is de essentie en tevens de inspiratie voor de Subaru Forester. Met zijn capaciteiten, staat de Forester klaar om de autobezitter verder te brengen dan ooit. Dankzij de veiligheid voor passagiers, kan de nieuwe eigenaar zijn of haar avonturen delen met de mensen die hen na aan het hart liggen. De kakelverse Subaru Forester biedt bovendien een nog betere rijervaring, uitstraling en kwaliteitsbeleving, zowel van binnen als van buiten.” De Forester streeft er volgens Van Asperen altijd naar het meest geschikt te zijn om de uitdagingen die de omgeving biedt te overwinnen met zijn veelzijdigheid en daarbij passende uitstraling.
INTERNATIONALE ONDERSCHEIDINGEN
“Let wel, de laatste jaren wist Subaru met zijn producten talloze belangrijke, internationale onderscheidingen binnen te halen”, vult Pannenkoek aan. “Dit begon feitelijk met het behalen van liefst drie Wereldkampioenschappen Rally achter elkaar, waardoor Subaru snel in beeld kwam bij de sportieve, dynamische automobilisten. Met de introductie van trendsettende en bijzondere modellen als de Forester AWD, Outback AWD, SUBARU XV en SUBARU BRZ werd de bekendheid van Subaru in hoog tempo uitgebouwd. Verder scoort Subaru traditioneel zeer hoog in in grootscheepse veiligheidstests – I.I.H.S. Verenigde Staten – en in verkiezingen waarbij de ANWB Caravan & Kampeer Kampioen de kwaliteiten als trekauto prees.”
ZAKELIJKE RIJDER
Voor het aanschaffen van een auto van de zaak heeft Subaru een aantal keuzes. Wordt de aankoop uit eigen middelen gefinancierd of houdt u liever kapitaal beschikbaar voor de bedrijfsvoering? Verder is het van belang of de ondernemer het beheer en het operationeel houden van de Subaru zelf regelt. De toekomstige leaserijder kan er ook voor kiezen dit uit te besteden en de gewonnen tijd te investeren in het bedrijf. Fiscale voordelen kunnen bepalende factor zijn in de keuze voor een leaseproduct. Een goede begeleiding en een vertrouwd adres is belangrijk in het aankoopproces. Uw Subaru dealer en FS – Financial Services Subaru biedt een drietal maatgesneden leaseproducten.
FAMILY GROUPING
Beide vestigingen bieden nagenoeg hetzelfde autoprogramma aan. Nagenoeg, want Vireo Auto Amersfoort weet zich te onderscheiden door de verkoop van Mitsubishi. Vireo Auto Amersfoort zal ook in haar gemoderniseerde bedrijfspand alle vertegenwoordigende automerken overzichtelijk presenteren in een zogenoemde family-grouping. Uit de Fiat-stal zijn dat Jeep, Alfa Romeo, Lancia en Fiat. Sterke merken die ook in de wat kleinere, maar zo gezellige showroom in Bussum staan.
SUBARU-ERVARING
Wilt u ervaring op doen in een Subaru? Bel of kom langs op onze vestiging en maak een proefrit afspraak. Onze adviseurs kunnen u alles over onze auto’s vertellen en maken zodoende graag een vrijblijvend voorstel voor u op.
Vireo Auto Amersfoort
Amsterdamseweg 51, Amersfoort
T. 033-4643424
www.vireoauto.nl
Per 1 april 2016:
Nijverheidsweg-Noord 65, Amersfoort