Het temperament en de passie van de Italianen komen nauw overeen met het design van hun auto’s. Iedereen kent de bekende, extravagante automerken uit de land. Er is slechts een automerk voor de fijnproever: Alfa Romeo. Een merk die inhaalt en niet ingehaald wordt. Dat maakt de nieuwe look and feel van de kakelverse Giulia duidelijk. Dit paradepaardje staat bij Vireo Auto Bussum in de pits voor een proefrit. En meer…
Liefhebbers van mooie spullen kennen en koesteren het Italië-gevoel waarin een vleugje show niet mag ontbreken. Maar ook sportiviteit en snelheid zijn belangrijke elementen evenals het timbre uit de uitlaat als de startknop de ophokplicht van de paardenkrachten onder de motorkap opheft. De nauwelijks te temmen Italiaanse volbloeds brengen een ouverture die bestaat uit een heerlijke roffel met krachtige tertsen. Onbeschrijfelijk. Het maakt in een keer duidelijk wie op de openbare weg de dienst uitmaakt. Pas als de fles enige tijd is ontkurkt, komt het karakter van een goede wijn pas echt tot leven. En dat geldt ook voor elke Alfa Romeo. Wanneer de motorolie is geantichambreerd, komt de ware nestgeur van dit Italiaanse sportmerk je tegemoet en is het genieten geblazen. La vita e bella. Een gevoel van autorijden dat in ieders geheugen zit. Je zou bijna heimwee krijgen als typeaanduidingen als GTV’s, Matta, 8C 35 of Montreal over de tong rollen. ‘Those were the days’. Heerlijk dat achter elk Alfa-logo een legende schuilt. Dit logo, dat ooit ontworpen is door Romano Cattaneo is opgebouwd uit twee Milanese symbolen: rechts de slang die afgeleid is van de slang op de De Filarete-Toren van de Castello Sforzesco en links het rode kruis ontleent aan de kruistocht van de Milanees Giovanni da Rho. Daarna heeft het logo wat veranderingen ondergaan. De laatste is van vorig jaar. Speciaal voor de introductie van de nieuwe Alfa Romeo Giulia. Authentieker. Mooier.
GEMOEDELIJKHEID
De Giulia is de eerste van een reeks nieuwelingen waarmee de Italiaanse autobouwer behoorlijk aan de weg gaat timmeren. “Doordat het even windstil is geweest, is er gelukkig weer veel reuring rondom het merk Alfa Romeo”, aldus Erik van ‘t Zand. Hij is vestigingsmanager van Vireo Auto Bussum, onderdeel van de Stern Group, de enige beursgenoteerde auto-onderneming van Nederland. “Wij werken met een team van 11 betrokken medewerkers”, vervolgt Van ‘t Zand. “Een team dat een flinke dosis gezelligheid en gemoedelijkheid combineert met klantvriendelijkheid en vakmanschap. Bovendien zorgen we dat de auto altijd in optimale conditie verkeert. Ons bedrijf is modern geoutilleerd waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Het spreekt voor zich dat we uitsluitend volgens de fabrieksspecificaties werken. En dat heeft het grote voordeel dat de autoconsument niet hoeft in te lossen als het gaat om bedrijfszekerheid van de auto tegen een eerlijke en scherpe prijs. In deze ruimte serveren we graag een heerlijke kopje cappuccino, espresso of latte macchiato, gemaakt van vers gemalen koffiebonen. Gratis. Wifi is uiteraard aanwezig.”
FAMILIAIRE UITSTRALING
Opvallend is ook dat de showroom heel overzichtelijk is ingericht. Het concept heet ‘family grouping’ zodat de autoconsument in alle rust zijn of jaar toekomstige Jeep, Fiat, Lancia, Subaru of Alfa Romeo kan ontdekken. Het laatstgenoemde merk werd een tijdje vertegenwoordigd door een meesterwerk als de Giulietta die kortgeleden een flinke modificatie onderging met onder meer nieuwe sportieve exterieurdetails, fraaie comfortvoorzieningen, verfijnde interieurcombinaties en een strak motorenaanbod: Nog sportiever. Nog meer Alfa Romeo, dus. Maar ook de Mito heeft bij de autoconsument z’n glans niet verloren. Het exterieurdesign, interieurontwerp en prestaties van de nieuwe Mito zijn helemaal in lijn met de nieuwe richting die dit merk voor zijn huidige modellen is ingeslagen. En daar is nu de Giulia aan toegevoegd die tevens verantwoordelijk is voor de familiaire uitstraling van deze Italiaanse renstal. Kijk maar naar het gestileerde frontje van de Giulietta, Mito en de Giulia. Bovendien richt Alfa Romeo zich steeds meer en meer op het milieu en probeert de uitstoot van haar auto’s ver onder het Europese gemiddelde te krijgen. Een sterke comeback is een feit. “Alfisten zijn autoconsumenten die nog met emotie een auto aanschaffen”, weet Van ‘t Zand. “Een klantgroep die sophisticated is. Maar zeker ook zakelijk. Door het lange wachten op een opvolger van de 159, zijn ze overgestapt naar een andere auto in dit overvolle premiumsegement. Nu de Giulia er is, laten zij zich weer leiden door emotie met veel backorders als resultaat. Ze willen weer apart rijden. Ook zakelijk.”
ONDERHOUD EN ADVIES
Op het gebied van onderhoud en advies komt de autoconsument bij Vireo Auto Bussum niets tekort. “Onze tevreden klanten zijn het bewijs”, aldus de vestigingsmanager die vervolgens ook wijst op alle leasemogelijkheden. “Voor privé lease zijn we natuurlijk het adres. Dit is een operationele lease speciaal voor consumenten en inclusief afschrijving, rente, houderschapsbelasting. Daarnaast hebben we natuurlijk full operational en financial lease. We zijn een autodealer pur sang. Dat betekent dat alle disciplines binnen de organisatie aanwezig zijn, zoals onze kennis op het gebied van leasen en verzekeringen, een eigen schadeherstel plus een inpandige garage voor onderhoud en reparatie. Vervangend vervoer via een auto of fiets is geen probleem. Kortom. Voldoende redenen om een pitstop te maken bij Vireo Auto Bussum. Zeker wanneer we in september een speciale week hebben waarin Alfa Romeo en Fiat centraal staan. Leuke acties, een testrit en daarna een lekker wijntje en een hapje. Enfin, benvenuto doorgewinterde én ontdekkende alfisten.”
Vireo Auto Bussum
Amersfoortsestraatweg 43, Bussum
T. 035-6927270
www.vireoauto.nl