Het einde van het jaar staat weer voor de deur. Een periode waarin elk jaar veel mensen bepalen of ze wel of niet bij hun huidige zorgverzekeraar blijven. Waar moeten mensen op letten? En is het niet appels met peren vergelijken? Tijd voor een gesprek met Bram Caan, vestigingsmanager van Univé Amersfoort.
WAT IS HET NUT VAN VERZEKEREN?
“Sommige verzekeringen zoals bijvoorbeeld de zorgverzekering zijn verplicht in Nederland. Daarnaast heeft de gemiddelde Nederlander tal van andere verzekeringen lopen om zich tegen zoveel mogelijk risico’s af te dekken. Gewoon voor onze gemoedsrust. We gaan er als consument dan ook vanuit dat dan ook alles goed is geregeld. Echter de ene verzekering is de andere niet. Een verzekering moet je niet ‘gewoon’ even online afsluiten zoals je ook bij veel bankzaken doet. Voor een verzekering is advies op maat een basisvereiste. Het afsluiten van een verzekering is maatwerk. Want weet u exact wat u heeft verzekerd? Bij Univé kunt u terecht voor zowel zorgverzekeringen als ook schadeverzekeringen.”
WAT IS HET BELANG VAN PERSOONLIJK ADVIES?
“Soms komen klanten binnen met de vraag of we verschillende verzekeringen met elkaar kunnen vergelijken. Natuurlijk kunnen we dat, maar het is veel efficiënter om samen met de klant te kijken waar de behoeften liggen. Onze adviseurs kunnen u helpen kiezen. Dat doen ze door de juiste vragen te stellen. Samen met u kijken ze hoe u grip kunt krijgen op financiële risico’s. Bijvoorbeeld als u een auto of een huis koopt, als u op reis gaat of als u een kind krijgt. Doordat wij ook fysiek in de regio aanwezig zijn, weten we wat er speelt in uw omgeving. Onze adviseurs zetten u zelf aan het denken en legt verbanden waar u zelf misschien niet aan denkt. Denk maar eens aan de ‘dubbele’ zorgdekking van een reisverzekering, terwijl u al via uw zorgverzekering verzekerd bent. En soms zeggen we ook gewoon ‘nee’. Onze adviseurs kijken altijd naar uw persoonlijke én zakelijke situatie.”
WAARIN ONDERSCHEIDT UNIVÉ ZICH VAN ANDERE VERZEKERAARS?
“Je kunt je als verzekeraar pas echt onderscheiden wanneer er daadwerkelijk iets gebeurt waarbij klanten hun verzekeraar moeten aanspreken. Op die momenten is het belangrijk dat wij er voor de mensen zijn. En dat wij dichtbij zijn. Univé is bijvoorbeeld de enige verzekeraar met eigen winkels in het land waar particuliere en zakelijke klanten gewoon voor vragen en / of advies kunnen binnenstappen. Of om de zorgdeclaraties af te geven. Ook wanneer u als Amersfoorter ons algemene nummer belt, dan krijgt u een adviseur in deze vestiging aan de lijn en niet een centraal callcenter. Daarnaast werken wij niet met tussenpersonen. En geeft u de voorkeur voor een advies op maat bij u thuis, dan staan mijn collega’s Jelle Huisman en Patrick Bijlard graag voor u klaar.”
DE KEUZE VOOR EEN ZORGVERZEKERAAR STAAT IN DECEMBER BIJ VEEL MENSEN IN DE AGENDA. HOE STAAT UNIVÉ DAARIN?
“Ik sta zelf verbaasd te kijken hoeveel mensen elk jaar weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Je ziet dat de ‘spanning’ zich gedurende de maand december opbouwt en dat mensen zelfs tijdens de feestdagen het tot onderwerp hebben gebombardeerd om vervolgens in de week tussen kerst en nieuwjaar een beslissing te nemen. Begrijpelijk want door de vele mogelijkheden die zorgverzekeraars bieden zien veel mensen door de bomen het bos niet meer. Voor 2017 hebben wij daarom ook maar twee smaken: de Vrije Keuze Polis waarbij de klant zelf kan kiezen bij welke zorgverlener hij of zij zorg wil afnemen en de Select Polis waar wij afspraken met een selecte groep zorgverleners hebben gemaakt. Bijzonder is overigens dat beide polissen met aanvullende zorgverzekeringen kunnen worden uitgebreid. In december hebben wij bovendien twee vrije inloopspreekuren (zie kader) waar consumenten met vragen over de zorgverzekering kunnen binnenlopen.”
MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN IS EEN POPULAIR ONDERWERP. HOE STAAT UNIVÉ HIERIN?
“Betrokken ondernemen betekent voor Univé dat we ons inzetten voor onze omgeving. Dat past bij Univé: mensen helpen zit in onze genen. Zo ondersteunen we verschillende initiatieven om het mantelzorgers een beetje makkelijker te maken. En we stimuleren sport en beweging door het hele land. Onze wortels liggen in de regio’s, zoals hier in het centrum van Amersfoort, letterlijk dichtbij onze klanten. Vanuit de regio ondersteunen we ook allerlei lokale maatschappelijke initiatieven. Verantwoord ondernemen betekent echter ook dat we integer en eerlijk zijn in alles wat we doen, en werken aan zoveel mogelijk transparantie. Zodat we het vertrouwen van onze klanten waarmaken. Verantwoord ondernemen betekent tevens dat we steeds duurzamer werken. Omdat we ons verantwoordelijk voelen voor onze omgeving.”
VRIJE INLOOPSPREEKUREN
Heeft u vragen over de zorgverzekering, stap dan op donderdag 15 of donderdag 29 december tussen 09:00 en 20:30 uur eens vrijblijvend binnen bij de vestiging van Univé op de Grote Haag. Het is niet nodig om een afspraak te maken.
OVERSTAPSERVICE
Wilt u overstappen, maar weet u nog niet naar welke zorgverzekeraar, zorg er dan voor dat u voor 31 december schriftelijk opzegt bij uw huidige verzekeraar. U heeft dan nog tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Wilt u overstappen naar Univé, maak dan gebruik van onze overstapservice waarbij wij alles voor u regelen. Onze adviseurs helpen u graag daarbij.
Univé Amersfoort
Grote Haag 1, Amersfoort
T. 088-1815000
www.unive.nl/dichtbij/amersfoort
Fotografie: Nico Brons