In elke editie laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Fred van der Veer van Truste Slaapcomfort plaats achter het stuur.
CARPE DIEM
Tussen de puur utilitaire Defender en de steeds luxueuzere Range Rover is al jaren een gat waar vooral heel wat concurrerende constructeurs op aasden. Een gapend gat, constateerde Fred van der Veer met een fijn gevoel voor jargon. “Gelukkig zijn de Britten op tijd wakker geworden met een uitgerust gevoel en deze mooie Land Rover Discovery als resultaat.” Van der Veer is directeur van Truste Slaapcomfort dat in de winkelstrip aan de Brabantsestraat is opgenomen. Met zijn constatering verraadt hij tegelijk zijn kennis over auto’s. Inderdaad antwoordden de Britten met een veelzijdige auto die toegankelijker was dan een Range Rover, en heel wat minder klassiek dan de Defender. Deze mastodont kreeg van de Britten alle middelen. Zoals het beproefde chassis van de klassieke Range Rover met een wielbasis van 100 duim, een licht interieur voor zeven passagiers en een lijn die enkele karaktertrekken leende van zijn Japanse concurrenten: het verhoogde dak, de grote zijdelings openende achterdeur en het reservewiel dat erop gemonteerd werd.
Voor de showroom van Truste Slaapcomfort staat nu de nieuwste generatie die bijna 500 kilogram lichter is dan zijn voorgangers dankzij een monocoquestructuur uit aluminium, grotendeels geïnspireerd door die van de huidige Range Rover en Range Rover Sport. Het platform, de wielbasis en de vierwielaandrijving worden gedeeld door de drie modellen, net als het merendeel van de motoren. “Als je goed kijkt, zijn er enkele grappige details”, aldus Van der Veer. “Zoals de verhoging in het dak, of de verplaatste nummerplaathouder. Ik moet zeggen dat deze versie me wel aanspreekt. De voorzijde is typisch Brits en de flanken zijn sportief. Ik moet alleen even wennen aan de achterzijde. Die is vrij zwaar aangezet, als ik het zo mag uitdrukken. Voordeel is wel dat de inzittenden op de derde zitrij genoeg hoofdruimte hebben.” Om dit stukje comfort zichtbaar te maken, opent volautomatisch de achterklep. De stoelen kunnen zo te zien neergeklapt worden vanaf het touchscreen, vanuit de koffer en zelfs via een app op een smartphone. “Handig als je nog aan de kassa van Truste Slaapcomfort staat aan te schuiven”, grapt Van der Veer.
Nadat de achterklep met een druk op de knop weer in het slot valt, neemt Van der Veer plaats achter het stuur. ‘Op de bok’, zoals hij dat zelf uitdrukt. Nadat hij gezekerd is – een van de randvoorwaarden die een veilige autorit waarborgt – neemt hij het interieur in zich op. “Het is beslist hoogwaardig.Het voelt allemaal lekker aan. Het zitcomfort is een zetel met als voordeel dat ik straks op de weg over alles en iedereen uit kan kijken. Het dashboard oogt robuust, maar het is wel wat subtieler. Even een muziekje uitzoeken en dan kunnen we wat mij betreft aan de kennismakingsrit beginnen.”
BIOTOOP
Nadat de 258 paardenkrachten rondtollen in de V6 diesel, zet hij de automaat op de drive-stand. In een split second rijdt het vierwiel aangedreven werkpaard in het buitengebied van Amersfoort. Een gebied dat min of meer de biotoop is van deze Discovery. “Hier is nog rust te vinden”, aldus Van der Veer die producten levert die de meest optimale ondersteuning bieden om aangenaam te kunnen slapen. “Een goed bed mag overigens best wat meer aandacht hebben in de Nederlandse huishoudens. Niets is zo belangrijk als een goede nachtrust. Het helpt je om je batterijen weer op te laden en fris en aan de volgende dag te beginnen. Het beste slaaprecept bestaat uit twee ingrediënten: een comfortabel bed en een fijn matras. Bij ons kennen we alle ins en outs. Voor jong en oud.” De goedlachse eigenaar vertegenwoordigt tal van topmerken, zoals Eastborn, M line, Pullman en Carpe Diem. “En het laatstgenoemde merk zong ook tijdens deze kennismakingsrit door mijn hoofd. Pluk de dag ofwel een aansporing om de dag van heden te gebruiken en om niet tot morgen uit te stellen wat vandaag gedaan kan worden. Geniet van het leven.”
ABSOLUTE VEELZIJDIGHEID
Onderweg kiest de Land Rover vooral voor comfort in plaats van sportiviteit. Logisch. En het compromis tussen levendigheid en efficiëntie is ook bijzonder uitgekiend dankzij de luchtvering en de vierwielaandrijving. “Ik had eigenlijk een ruw rijdende auto verwacht maar dat is niet zo. Hij blijft ongelooflijk veelzijdig en comfortabel. De nieuwe Discovery is in alle opzichten een dijk van een comfortabele terreinwagen: weggedrag, sfeer aan boord, uitrusting en afwerking. De Discovery slaagt er op die manier in om bijna evenveel te bieden als een Range Rover, en tegelijk even efficiënt – of zelfs beter – te zijn dan een Defender bij het ruwere terreinwerk. Uitzonderlijk veelzijdig dus.” We rijden via Baarn en de verkeersader A1 weer terug naar het vertrekpunt. Uiteraard hebben zijn medewerkers in de tussentijd niet geslapen. Het is zelfs druk bij Truste Slaapcomfort. Nadat Van der Veer de contactsleutels afgeeft, werpt hij nog een blik op dit Britse kroonjuweel. “Ik zou gewoon met mijn partner in deze auto zo een heerlijke reis kunnen beginnen. Het is gewoon een kwestie van reistassen vullen, en gaan. Carpe diem.”
Fotografie: Arjan Klaver, Land Rover