Voor de Chinese regering is een florerende technologiesector van groot belang. Het is tegenwoordig de primaire focus van het economisch beleid. China heeft zich in dat kader ten doel gesteld om tussen nu en 2025 nog meer enorme technologische sprongen te maken. De nadruk ligt daarbij vooral op elektrische auto’s, scheepstechnologie en duurzame energie. Daardoor moeten in 2025 acht van de tien producten uit deze drie sectoren geproduceerd worden in China. Maar ook op het gebied van kunstmatige intelligentie en de productie van halfgeleiders wil China leidend worden. Zo bundelt het Chinese Merchants Group de krachten met het Britse Centricus, een investeringsmaatschappij. Samen lanceren zij een nieuw technologiefonds ter grootte van 15 miljard dollar met als doel het Chinese antwoord te zijn op het Japanse SoftBank.
De Chinese regering heeft een passende naam voor dit project bedacht: Made in China 2025. Om de doelstelling te realiseren wordt de technologiesector gesteund met subsidies en planning. De gigantische thuismarkt helpt daarbij natuurlijk ook een handje. Verder kunnen Chinese technologiebedrijven profiteren van de afwezigheid van enige privacywetgeving. De data van de Chinese bevolking ligt zo goed als op straat. De gemiddelde Chinees heeft daar geen probleem mee. Voor bedrijven die actief zijn op het gebied van big data en kunstmatige intelligentie een groot pluspunt.
SUPREMATIE
Naar alle waarschijnlijkheid zijn de recente Amerikaanse handelsdreigementen met name gericht tegen Made in China 2025. Er is wereldwijd een wedloop gaande om technologische dominantie te realiseren. Dominantie op technologisch gebied leidt immers tot economische suprematie en uiteindelijk ook tot politieke heerschappij.
De lijst van unicorn startups zoals die op Wikipedia te vinden is spreekt in dit opzicht boekdelen. Uber, Airbnb en SpaceX mogen dan wellicht voor ons westerlingen tot de verbeelding spreken, maar van de top 50 succesvolle startups op technologiegebied zijn er toch echt 26 van Chinese afkomst. Slechts 16 zijn er uit de Verenigde Staten. Geen enkel bedrijf uit het lijstje is afkomstig uit Europa. Van de top 20 met een getaxeerde marktwaarde van meer dan 10 miljard dollar zijn er 11 Chinees en zes uit de Verenigde Staten.
Het groeitempo van de grootste beursgenoteerde techbedrijven onderstreept deze trend. Zo stegen de afgelopen twaalf maanden de aandelen van de vijf grootste Amerikaanse techbedrijven gemiddeld met ruim 25 procent. De vijf grootste Chinese bedrijven met ruim meer dan 30 procent. De Amerikaanse techbedrijven zijn weliswaar nu nog groter van omvang, maar ook daar dichten de Chinezen het gat. Zo zit Tencent, het grootste bedrijf van China, inmiddels Facebook, de nummer vijf van de Verenigde Staten, op de hielen.
INVESTERINGEN
Ook de wijze waarop de binnenstromende kasgelden worden aangewend is tekenend. Waar de Amerikaanse techgiganten hun winsten voor een groot deel gebruiken om eigen aandelen in te kopen, investeren de Chinese techbedrijven die winsten voornamelijk in nieuwe groei. Waar de Amerikanen dit jaar al veel meer dan 200 miljard dollar hebben gebruikt voor het inkopen van eigen aandelen en dividenduitkeringen bedroeg dat bij de Chinezen slechts 10 miljard dollar. Het lijkt er sterk op dat het management van de Chinese bedrijven hun beleid in dienst hebben gesteld van het uiteindelijke doel: namelijk het Chinese Rijk (opnieuw) het middelpunt te maken van de wereld.
Fotografie: iStockphoto