De kans is klein dat u, als onze cliënt, tijdens het wachten op een controle of behandeling dit artikel tot de laatste letter heeft gelezen. Zoals de cliënt zal merken is bij Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst gastvrijheid net zo vanzelfsprekend verankerd in het bedrijfsprofiel als bijvoorbeeld kwaliteit, de zorg dat het laatste vleugje angst voor de tandarts of mondhygiënist verdampt en de korte wachttijden.
Aan de kant van het zorgaanbod is praktijkinrichting een middel om cliënten aan zich te binden. Dat geldt zeker voor de uitstraling van de wachtruimten. Het lijkt een understatement maar nog steeds nodigen veel van deze ruimten niet echt uit. “Wij willen de cliënten ontvangen zoals we zelf ontvangen willen worden”, opent Remco Scheringa, tandarts en eigenaar van Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst in de representatieve ontvangstruimte. Sinds de praktijk is geopend heeft hij heel wat nieuwe patiënten mogen ontvangen.
Huiskamersfeer in wachtruimte
“Zoals iedereen kan zien, hebben we sinds de opening van deze praktijk afstand genomen van een klinische uitstraling, beperkt zitcomfort en vermaledijde posters die wijzen op tandbederf als gevolg van snoepen. Logisch dat cliënten dan een uitweg proberen te vinden om zo snel mogelijk weg te zijn. Ook wij realiseren ons dat klantenbinding in de zorg een belangrijk item is. Van meet af aan hebben we nagedacht hoe sfeer in de wachtkamer invloed heeft op de stemming van de cliënt. Zeker in deze praktijk in Vathorst. De integratie van liefst zestien tandheelkundige disciplines is namelijk het resultaat van louter meedenken met de patiënt”, aldus Scheringa. “Op dit moment hebben we zestien tandheelkundig gerelateerde disciplines op een werkvloer samengebracht die goed met elkaar geïntegreerd zijn. Dankzij de ervaringen stelt juist de dynamiek in deze units die in de wachtruimte zichtbaar is, de cliënt in de transparante wachtruimte gerust. En dat geldt ook voor het zicht op de levendige buurt waar onze praktijk is gevestigd. Ook wij weten dat een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist niet altijd leuk kan zijn. Daar proberen we dus met dit eigentijdse concept op in te spelen. Bovendien is het zitcomfort zoals ook wij als zorgaanbieder het graag willen voelen en beleven”, benadrukt Scheringa.
Iedereen op gemak stellen
“Wij willen elke cliënt op zijn of haar gemak stellen. Dat geldt ook voor kinderen. Zij hebben een plekje waar ze kunnen spelen en waar ze zichzelf kunnen zijn. Ons speelmateriaal is ideaal. Sterker nog, cliënten kunnen ongestoord plaatsnemen in de wachtruimte, terwijl de jongste patiënten rustig kunnen spelen. Om het nog comfortabeler en laagdrempeliger te maken hebben we een koffiezetmachine voorhanden. Een verfrissing kan ook. Uiteraard zijn oude, beduimelde autobladen of magazines bij ons ‘not done’. Dat moet vers zijn, vinden we. Behalve Amersfoort Living hebben we altijd de dagelijkse kranten op de salontafel. Voorts hebben we een televisie of radio in de wachtruimte voor degene die gesteld is op echt vers nieuws. Ook de cliënt die de korte wachttijd wil doden met even lekker wegdromen komt bij ons aan zijn of haar trekken. In het aquarium zijn onze tropische visjes even relaxt als de cliënt. En we hebben WiFi voor degene die even wil werken op de laptop.”
Empathie
“Natuurlijk staat er ook een balie waar de cliënt met alle vragen terecht kan”, vervolgt Scheringa. “Alle nieuwe patiënten krijgen een map met alle behandelingen die dit tandheelkundig centrum kan uitvoeren. De zorgvraag is uiteraard divers. Behalve de reguliere zorg kan het gaan om een uitgebreid behandelplan met een begroting. Deze worden uiteraard samen met de tandarts doorgesproken en uitgestippeld. Als de patiënt ermee akkoord gaat, dan plannen we de zorg ook in de eerste achtereenvolgende weken zodat de patiënt efficiënt geholpen kan worden. En snelheid wordt natuurlijk ook geboden bij acute klachten. De betreffende patiënt wordt dezelfde dag geholpen. Uiteraard krijgt ook de cliënt de volle aandacht. Dat kan via een gesprek in een ruimte die geen associaties heeft met de praktijk van de tandarts. Zoals gezegd nemen we de tijd voor een patiënt die altijd de regie heeft. We verstaan met de nodige empathie ons tandheelkundig vak.”
Ruime openingstijden
Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst is doordeweeks open van zeven uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds. Opmerkelijk is dat het initiatief om de praktijk ook op zaterdag te openen, de nodige drukte in de praktijk heeft opgeleverd. “We zijn van negen uur tot vier uur open”, aldus Scheringa. “We voorzien duidelijk in de behoefte van patiënten die doordeweeks vanwege hun werk of anderszins niet in staat zijn om bij ons op controle of voor een behandeling te komen. Gezinnen die zaterdags zijn ingepland, zijn zelfs geen uitzondering. Behalve doordeweeks streven we ook op zaterdag naar korte wachttijden. Zoals u ziet zal deze zin ongelezen blijven dankzij onze zorgvuldige en stipte planning. Are you being served?”
Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst
Angelinapolder 113 C, Amersfoort
T. 033-4790263
www.tcamersfoortvathorst.nl