Elk kwartaal laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Jenet Molenaar plaats achter het stuur.
Ideaal als je veel reiskilometers voor je kiezen krijgt
Ford investeert 4,5 miljard dollar (4,1 miljard euro) in de verdere ontwikkeling en productie van batterijen voor elektrisch aangedreven auto’s. Volgens het concern rijdt tegen het eind van dit decennium circa 40 procent van alle Fords op elektriciteit. Maar eerst zet Ford zijn tanden in Ford Mondeo Hybrid Wagon. In de eerste maand van 2019 kwam deze hybride op de Autosalon van Brussel voor het eerst oog in oog te staan met de autoconsument. Het is de opmaat van de elektrificatie plannen van het Amerikaanse automerk. De komende jaren kunnen we elektrische versies voor liefst 16 nieuwe modellen verwachten. En Ford heeft verstand van stekkerauto’s.
Onlangs vond in Los Angeles de wereldpremière plaats van de Ford Mustang Mach-E. Acteur Idris Elba, die bekend is van zijn rol in Fast & Furious, assisteerde bij de onthulling. Naast deze SUV werkt de autofabrikant mogelijk ook aan een volledig elektrische Mondeo die waarschijnlijk de naam Mondeo Evos gaat dragen. De autoliefhebber die Ford een warm haart toedraagt, heeft voorlopig zijn of haar handen vol aan de Ford Mondeo Hybrid Wagon die de slimste is om het beste te halen uit de combinatie van benzine en elektriciteit met een prima reisvriendin als resultaat.
“Dit is een heerlijke auto om tijdens vakanties lange afstanden te rijden.” Dit zegt Jenet Molenaar. Zij is praktijkmanager van twee vestigingen van het Tandheelkundig Centrum: in Vathorst Amersfoort en Kerkelanden in Hilversum. “Aan de andere kant kun je in deze hybride tijdens stadsritten van de rust genieten als de elektromotor het roer overneemt.” Daarmee heeft de praktijkmanager de slimme onderhuidse techniek van deze Mondeo in een keer geduid. De elektromotor haalt zijn energie uit een bijzonder lichte lithium-ionbatterij met een verbruik van 1.4 kWh. En om het hele systeem nog wat efficiënter te maken, recupereert Regeneratieve Braking tot 90% van de energie normaal verloren gaat via wrijvingsremmen. Deze gewonnen energie wordt vervolgens gebruikt om de hoogvoltage batterij op te laden.
“We gaan een tandje bijzetten”, aldus Molenaar nadat ze plaats heeft genomen op het zitcomfort van de testauto die in zijn oervorm sinds 1993 op de markt is. De Engelse designer Martin Smith, die ook de koetswerken ontwierp van onder meer de Audi 100 en Opel Corsa, tekende voor het ontwerp. “Het interieur straalt rust uit. Er is geen overvloed aan knopjes en het instrumentarium is netjes uitgevoerd. Ik heb inmiddels achter heel wat dashboards gezeten. Nogal wat concurrenten pakken uit met degelijker aanvoelende knopjes en mooiere schakelaars. Maar gelukkig kan je in deze simpele structuur ook veel minder ergonomische fouten oogsten. Een verademing dus. En overzichtelijk.”
Nadat aan alle veiligheidsvoorschriften is voldaan, is het tijd om de startknop die op het dashboard is geplaats, in te drukken. Als de handel van de automaat bij de R is gezet, zet de hybrid zich stilletje in beweging. “Dit is toch prachtig”, aldus Molenaar die er gelijk aan toevoegt dat ze op korte termijn volledig elektrisch gaat rijden. “Oog om oog en tand om tand.”
Jazz
Op de openbare weg in Vathorst, waar het multifunctionele Tandheelkundig Centrum al bijna vier jaar geleden aan haar stormachtige groei begon, rijdt Molenaar berekenend op de elektrische modus. “Je moet natuurlijk wel je rechtervoet onder controle houden. Je koopt ten slotte een hybrid om zoveel mogelijk te besparen op je kilometerkosten. Bovendien is het goed voor het milieu, nietwaar. Op de snelweg is het duidelijk dat onder de motorkap de luchthapper het heft in handen neemt. Terwijl ze de radio afstemt op een ouderwets portie jazz, vertelt ze kort over haar veeleisende baan. Ze pendelt vaak tussen de vestiging in het Amersfoortse Vathorst en het zusterbedrijf in Kerkelanden, aan de groene zoom van Hilversum.
“In beide vestigingen hebben we alle disciplines ondergebracht die te maken hebben met de gezondheid van tanden en de rest van het gebit. Behalve tandartsen werken er mondhygiënisten, preventie-assistenten, orthodontisten, een klinisch tandprotheticus en een implantoloog. Een geweldig team onder leiding van Remco Scheringa staat in voor een hoge kwaliteit. Ook als het gaat om implantaten en kronen die dezelfde dag bij de patiënt ingebracht kunnen worden. Pijnloze behandelingen staan elke dag hoog in het vaandel. Een dotje extra gas doet kennelijk ook geen pijn bij deze Ford. Hij rijdt evenwichtig, levendig en bijzonder stabiel. Het comfort is trouwens ook prima evenals de ruimte.”
Na een rondje Eemland is het weer tijd om de neus van hybrid-versie van de Mondeo weer richting Vathorst te richten. Als we de auto parkeren voor de tandartsenpraktijk die op korte termijn zelfs qua ruimte gaat uitbreiden, stapt Molenaar uit om voorts de vijfde deur te openen. “Een stationwagon koop je vooral voor z’n ruimte. Comfortabel zitten op de achterbank, veel spullen in de kofferbak. Dat comfortabel zitten op de achterbank – en uiteraard op de voorstoelen – is helemaal goed. De bagageruimte is ook royaal. Natuurlijk heb ik voordat de testrit aanving nog even naar de technische gegevens gekeken van deze auto. Als de achterbank is neergeklapt, heb je meer dan 1500 liter aan ruimte. Kortom, een auto die ideaal is als je in de zomervakantie veel kilometers voor je kiezen krijgt, om het maar eens een keer in mijn jargon te duiden.”
Meer weten over deze auto?
Broekhuis Ford Amersfoort
Fluorweg 49, Amersfoort
T. 033-4670511
www.broekhuis.nl