Evenementencateraar The Creperie Group uit Bunschoten-Spakenburg zag in maart de ene na de andere opdracht wegvallen. In een week tijd gooide ondernemer Patrick Dreijer het roer om. Nu verovert hij met ‘De Patatgeneratie’ voorgebakken en verse friet de supermarkten en de horeca.
De verhuizing naar het nieuwe bedrijfspand was net achter de rug en de kaarten voor het openingsfeestje de deur uit. En toen kwam in maart de boodschap die geen ondernemer aan zag komen: Nederland gaat op slot. Tot dat moment haalde The Creperie Group haar omzet vooral uit bedrijfsfeesten en evenementencatering. Zo verzorgden Dreijer en zijn team de catering tijdens bedrijfsfeesten van bijvoorbeeld Coca Cola en stonden de foodtrucks en poffertjesstands van de onderneming uit Bunschoten-Spakenburg op festivals als Pinkpop en bij Formule 1-races. Daar is allemaal voorlopig een streep door. Van de ene op de andere dag zag Patrick Dreijer zijn business verdampen. “2020 zou ons jaar worden. Met de bouw van een nieuw pand was een droom uitgekomen, nu zouden we het gaan maken. Ik kan je vertellen, ik heb op de stoeprand een traan gelaten.”
De rug rechten
Maar al snel recht de ondernemer uit Bunschoten-Spakenburg zijn rug. Wat kan er nog wel? Dreijer: “We verkochten op evenementen al verse friet van handgesneden aardappelen. Ik dacht, zo’n festivalfrietje lusten mensen thuis ook wel. Dus laten we proberen om onze friet in de supermarkt te krijgen.” Klinkt makkelijk, maar de ondernemer uit Spakenburg heeft op dat moment alleen nog het frietrecept zelf. “Je kunt natuurlijk niet met die puntzak patat aankomen bij de supermarkt. We hebben daarom in een week tijd het merk De Patatgeneratie neergezet en een verpakking ontwikkeld. Daarna zijn we gewoon gaan rijden. Bakje onder de arm, op naar de filiaalmanager van de eerste supermarkt in het eigen dorp. Proef maar!” De voorgebakken verse friet blijkt precies wat supermarkten zoeken. Een mooi, vers en lokaal product in een biologisch afbreekbaar bakje met een luxe, ambachtelijke uitstraling. Dat willen ze graag in hun assortiment hebben. Inmiddels vind je de patat van De Patatgeneratie in het koelschap van zo’n ruim 150 supermarkten in Nederland. Van Albert Heijn en Jumbo tot Plus en van Deen tot de online supermarkten Crisp.nl & Winkels.nl.”
Perfecte frietpieper
Per week gaan er duizenden kilo’s aardappels door bij De Patatgeneratie. Die aardappel is trouwens een belangrijk deel van het geheim van De Patatgeneratie. Na een lange zoektocht vonden Patrick Dreijer en zijn zoons Bram en Henk de perfecte biologische frietpieper bij een aardappelboer in het Zeeuwse Tholen. Ze worden elke dag vers naar Bunschoten-Spakenburg gebracht door John van den Kroon, waar ze worden gewassen. Elke aardappel wordt stuk voor stuk gecontroleerd daarna gesneden op 13 mm. en vervolgens gebakken in de beste biologische zonnebloemolie. Even terugkoelen, in een bakje en dan zijn ze klaar voor het Supermarktschap. Thuis doe je de voorgebakken friet nog even twee minuten in de frituurpan, oven (15 min.) of airfryer (9 min) en je hebt een heerlijk, ambachtelijk frietje dat niet zou misstaan op een festival. Dreijer: “En geloof me, deze friet smaakt echt te gek!” Daarmee heeft De Patatgeneratie een groeibriljant in handen. “Food is tegenwoordig een lifestyle en de friet gaat de komende jaren de koffie en het speciaalbier achterna. In de grote steden zie je al frietboutiques, waar je een patatje met bijvoorbeeld truffelmayonaise bestelt. Die beleving brengen wij nu naar de consument thuis.”
Incasseren en opstaan
Met het succes van de Patatgeneratie schrijft Dreijer een nieuw succes in een ondernemersverhaal dat toch al leest als een jongensboek. Dat begon zo’n dertig jaar geleden met die andere, oer-Hollandse lekkernij. “Ik ben spontaan een mobiele poffertjeskraam begonnen. Ik wist niet hoe ik poffertjes moest bakken, maar op de markt staan lag me wel.” Niet veel later werd hij gevraagd om zich aan te sluiten bij een karavaan van internationale markthandelaren. Stond Dreijer als ‘broekie’ uit Bunschoten-Spakenburg ineens poffertjes en crêpes te bakken in wereldsteden als Parijs, Londen, Moskou en New Delhi op markten die honderdduizenden bezoekers trekken. “Dat is een periode die me gevormd heeft. Soms gingen de zaken fantastisch, maar er waren ook weken bij dat ik geen poffertje verkocht. Maar je moest door. Ik heb een gezin thuis. Er moest brood op de plank komen. In die periode heb ik geleerd om te incasseren en weer op te staan. Ik zoek altijd naar kansen en mogelijkheden en bekijk het leven van de positieve kant. Zelfs de meest donkere periode gaat weer voorbij. De Patatgeneratie is een kroon op ons werk. We kijken naar de tijd uit dat heel Nederland televisie kijkt met een bordje friet op schoot van De Patatgeneratie.
Lekkere trek?
De voorgebakken verse patat van De Patatgeneratie is onder andere te koop in Amersfoort en bij Jumbo in Spakenburg, Nijkerk, Baarn,Soest Vathorst, Emiclear, Nieuwland. Ook in Leusden en bij AH Nijkerk, alle Deen-supermarkten plus de online supermarkten Crisp.nl en Winkls.nl.
Meer info: www.depatatgeneratie.nl
Fotografie: Nico Brons