De horeca mag eindelijk weer open? Wij denken dat de horeca een belangrijke schakel is als het gaat om de verdere versoepeling van de corona maatregelen. Na de eerste lockdown voelde het alsof we een nieuw restaurant gingen openen. “Het is gewoon een beetje spannend om weer open te gaan en gasten te ontvangen”, opent Sebastian Ott.
De Eetvilla ligt op een steenworp van natuurgebied de Soester Duinen en is een plek voor iedereen. “Of je nu iets te vieren hebt met vrienden of op zoek bent naar een prettig restaurant voor een zakenlunch- of diner, wij maken er een feestje van”, vervolgt Sebastiaan. “We hebben een topkeuken zonder poespas en net even anders. Aan de sfeer besteden we net zoveel aandacht als aan het eten. Schuif aan in ons levendige restaurant of neem plaats op het grote, zonnige terras.”
Bedrijfsvoering
Sinds 1952 is de Eetvilla een mooi familiebedrijf. In 1994 werd de pollepel doorgegeven aan de nieuwe ondernemende generatie: Stephan en Sebastian. In de vorige editie vertelde Sebastian dat de coronacrisis het ondernemerschap van beide eigenaren en gastheren heeft geprikkeld. De afgelopen periode gaf hen zelfs de gelegenheid om in een uitdagende tijd weer echt te kunnen ondernemen “Het heeft ervoor gezorgd dat we anders naar onze bedrijfsvoering zijn gaan kijken”, aldus de uitbater. “Voorheen hadden we daar nauwelijks tijd voor. En de veranderingen beperkten zich niet tot een fris verfje of het reinigen van de vloer. We hebben nagedacht over onze bedrijfsfilosofie: waar staan we voor en welke stippen zetten we op de horizon. Dat heeft resultaat gehad. Uiteraard heeft in dit proces dankzij onze ervaringen met de drive-in mogelijkheid onze ondernemers blik verder verruimd. Voor de bestellingen hoeven de gasten die aan komen rijden niet hun auto uit. Halverwege de rechteringang plaatst u een bestelling en betaalt voorts met pin en contactloos. We vragen u door te rijden op ons parkeerterrein en zullen de bestelling volgens de voorschriften overhandigen. Als de bestelling is overhandigd, kunt u links van het pand ons parkeerterrein weer verlaten. We hebben inmiddels veel ervaring opgedaan met het afhaalsysteem. Het was en is succesvol. We hebben gezien dat een restaurant als de Eetvilla aan de behoefte van de gast voldoet. Gelet op de reacties gaan we uiteraard door met dit concept, dat alleen al tijdens Valentijnsdag werkelijk alle verwachtingen overtrof. Natuurlijk weten we dat de markt doorlopend verandert. Misschien heeft de coronacrisis de veranderingen wel verstrekt, zoals de eetcultuur van de gast. Dat hebben we sterk gemerkt.”
All-day-concept
Nadat een verse en geurige cappuccino wordt geserveerd, nemen we een kijkje in de verfrissende menukaart met echte klassiekers maar ook eigentijdse nieuwe gerechten. De organisatie heeft, dankzij een aantal aanpassingen in de keuken, de werkwijze efficiënter gemaakt. Er is volgens Sebastiaan meer tijd en ruimte voor creativiteit en dus kwaliteit. “We zijn en blijven een fijn restaurant waar de gast ieder moment van de dag zowel binnen als op het terras kan neerstrijken voor een kop koffie, lunch, diner of borrel in een warme sfeer. We gebruiken verse en gezonde producten voor de bereiding van onze maaltijden. Wat de organisatie betreft spelen we nu in met ons all-day-concept. De gasten gaan namelijk anders met de horeca om dan vroeger. Dat merken we ’s ochtend al. Na een boswandeling of tijdens een tussenstop hebben de gasten vaak behoefte aan meer dan een kopje koffie en een verse appeltaart. De gasten kunnen op dit tijdstip ook bij ons terecht voor een gezond tussendoortje die de inwendige mens versterken. Dat geldt dus ook voor het tijdstip om hier een lunch te gebruiken of een diner. Het tijdstip is niet vastomlijnd. Een lekkere biefstuk ossenhaas, een huisgemaakte granola, zeebaars of een carpaccio van biologisch kalfsvlees rond een uur of vier? Waarom niet.”
Contact
“Dit concept valt zeker in de smaak van de gast die flexibel met zijn tijd omgaat”, vervolgt Sebastiaan. “Uiteraard hecht hij of zij aan gezonde en voedzame ingrediënten. Dat is voor ons een vanzelfsprekendheid. En dat gaat natuurlijk ook op voor de maaltijden die gasten halen via onze drive-in. We nemen de bestellingen op met een iPad wat helemaal van deze tijd is. Elektronisch opnemen van de bestellingen heeft het voordeel dat we nog meer contact met de gast hebben. Ons restaurant bestaat al zolang om dat we meegaan met de veranderende markt en wensen van de gast. Als we ons focussen om de sterke kanten verder te versterken, dan is niet alleen de gast tevreden. Ook wij. We zien de toekomst zonnig tegemoet. Kortom, in ons steeds veranderende ondernemende leven staat de wens van de gast op de eerste plaats. Samen met ons gehele team doen we al jaren wat we leuk vinden en waar onze gast blij van wordt. Hopelijk mogen we u snel begroeten in ons restaurant.”
Eetvilla van den Brink
Soesterbergsestraat 122, Soest
T. 035-6012706
www.eetvilla.nl
Fotografie: Nico Brons