Match the car … Range Rover Evoque

0
3537

In elke editie laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de stad en haar regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Jenet Molenaar plaats achter het stuur.

SHE’S DELICIOUS

The Land Rover for the farmer, the countryman and general industrial use. Zo werd de oneliner gecomponeerd die de eerste brochure sierde van dit merk. Een terreinvorser die al bijna zeventig jaar bestaat. Een mannenmerk? Niet helemaal. Met de Range Rover Evoque mogen alle conventies rondom het woordgeslacht worden doorbroken. Het is om het even of het nu een goede of verkeerde perceptie is. Maar een vrouw die in een Range Rover rijdt heeft in de meeste gevallen een echtgenoot die op het voetbalveld z’n transferwaarde bewijst. Bij een Range Rover Evoque ligt dit anders. In 2012 mocht deze auto als ‘Woman’s World Car of the Year’ op de hoogste plaats staan van het ereschavot. De BMW 3-Serie kreeg zilver en de Audi Q3 brons. Dus ook al heeft dit merk in de achterliggende jaren altijd zijn elegantie, kracht en lenigheid weten te behouden, de conventies van het woordgeslacht lijken niet te gelden voor deze Evoque, dankzij ‘haar’ mooie, elegante en aantrekkelijke vormen. Wat een werkvlijt moet de ontwerper hebben gehad om deze vormen uit een stukje chamotte te mogen kleien. Je kent deze vorm van verkwikkelijk lustdesign wel. Hier en daar wat opduwen met beide duimen om voorts met een tikje met de vlakke vingers de finishing touch aan te geven. Zo moeten overigens alle aanstekelijke contouren van de Evoque zijn vormgegeven om vervolgens in aluminium en plaatstaal, volgestouwd met eigentijdse elektronica en afgewerkt met hoogwaardige materialen van de band te rollen.

DOCHTERS

Na een paar jaar had de ontwerpafdeling weer genoeg redenen om het model hier en daar weer wat bij te punten en te verfijnen. Hier staat ‘zij’ dan. De nieuwe Evoque. Vergeleken met het oude model heeft deze auto nieuwe bumpers gekregen plus een ander grilldesign en LED-koplampen. “Het is een plaatje”, aldus Jenet Molenaar. Voordat ze met deze terreinvorser aan haar kennismakingsrit begon, heeft ze thuis op de elektronische snelweg heel wat afslagen genomen om informatie te krijgen over deze Brit. “Mijn dochters Jet en Pien waren natuurlijk enorm jaloers dat ik zo’n mooie auto mocht testen”, aldus Jenet, terwijl ze bij het instappen het interieur in zich opneemt. “Daarna hebben we de Evoque vaak op de weg gezien. En elke keer werd ik door mijn dochters erop geattendeerd. ‘Mam’, daar gaat er weer één. Mooi is de oplopende taillelijn, die een krachtig schouderprofiel vormt over de gehele lengte van de auto. En natuurlijk de aflopende daklijn. Dat maakt deze auto erg stoer en buitengewoon aantrekkelijk.”

PIJNLOOS

Terwijl ze alle veiligheidsgordel omgespt, merkt ze het comfort van de stoelen op. “Een dergelijke stoel zou niet misstaan voor onze patiënten”, lacht Jenet die praktijkmanager is van Tandheelkundig Centrum Amersfoort-Vathorst. Een veeleisende job. Want naast deze Amersfoortse vestiging heeft dit Tandheelkundig Centrum een zusterbedrijf in Hilversum. “In beide vestigingen hebben we alle disciplines ondergebracht die te maken hebben met de gezondheid van tanden en de rest van het gebit. Behalve tandartsen werken er mondhygiënisten, preventie-assistenten, orthodontisten, een klinisch tandprotheticus en een implantoloog. Pijnloze behandelingen staan elke dag hoog in het vaandel. Een geweldig team onder leiding van Remco Scheringa staat in voor een hoge kwaliteit. Ook als het gaat om implantaten en kronen die dezelfde dag bij de patiënt ingebracht kunnen worden.” Het is tijd om de ophokplicht van de 150 paardenkrachten, die onder de motorkap onrustig staan te trappelen, op te heffen. De draaiknop voor de bediening van de automaat komt, tot grote verbazing van Jenet, uit het niets omhoog. Tijdens de eerste kilometers merkt ze dat de transmissie volledig automatisch en schokloos schakelt. Er kan ook handmatig geflipperd worden, al is deze moderniteit volgens haar voor een terreinvorser als deze eigenlijk not done. Tijdens de kennismakingsrit vertelt Jenet honderduit dat onder haar Franse auto per jaar zo’n 40.000 kilometer asfalt voorbij zoeft, waarvan een slordige 30.000 kilometer voor haar werk. “Vandaar dat ik gesteld ben op reiscomfort”, aldus de praktijkmanager die ook nog de public relations verzorgt. “Het veelbelovende uiterlijk wordt goed aangevuld met een meer dan sportief weggedrag. De besturing is zelfs directer dan die van sommige sportwagens. De wegligging is voor een auto van deze omvang uitzonderlijk goed.”

FLANKEN

Tijdens de kennismakingsrit neemt ze de tijd om vooral te kijken naar de mooie instrumenten, knopjes en de afwerking van deze Range Rover, waarbij al ‘haar’ chroomwerk schittert door de zon. En af en toe mag de menner trekjes van een voyeur vertonen om via het achteruitkijkspiegeltje de achterzijde te bewonderen. “Enfin, het interieur vereffent in ieder geval de weg die het merk nu met de dit type is ingeslagen. Heerlijk om te midden van deze weelde de menner van deze kilometervreter te mogen zijn. Ik zal straks Remco vragen of er niet voor mij een mogelijkheid bestaat om afstand te doen van mijn Fransoos zodat ik voortaan de zakelijke kilometers kan maken met deze Evoque met de bedrijfsnaam Tandheelkundig Centrum op beide flanken gespoten. Ik zeg geen neen…” Wanneer de klok aangeeft dat het werk weer roept, is het tijd om de Evoque weer naar de praktijk in Amersfoort te sturen. Gezien het aantal auto’s in de parkeerhavens voor de praktijk, belooft het weer een drukke middag te worden. “Wat een belevenis om met ‘haar’ op stap te zijn geweest”, concludeert Jenet. “Echt, ‘she’ is delicious’.”