In elke editie laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus uit de stad en haar regio kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Claudia van Driel, directeur van Eemland Parket, plaats achter het stuur.
HIPPE VERLEIDER
Met zijn markante mix van stoer en chic, stelt de Jeep Renegade nieuwe maatstaven voor wat kan en niet kan. Met zijn onmiskenbare lef is het de ideale auto om het avontuur te zoeken. Niet alleen in onherbergzame oorden, maar ook in de stad zo bleek tijdens de hernieuwde kennismaking van Claudia van Driel met dit merk die Italiaanse accenten laat zien waarmee zij haar nieuwe eigenaar verraadt. Er zijn redenen genoeg om het schaakspel en met name de Siciliaans opening te gebruiken als metafoor voor de auto-industrie. Beslissers ontkomen er immers niet aan zich te bekwamen in strategieën om in te spelen op de alsmaar veranderende marktomstandigheden. In het schaakspel had in de 17e eeuw een Siciliaanse priester Pietro Carrera een oplossing op zijn vele verliespartijen. In zijn boek II gioco degli scacchi staat de notatie van deze beroemde zet en zijn studie op het vervolg ervan die kunnen leiden tot successen:1. e4 c5. Inderdaad de Siciliaanse opening. De concurrentie krabde in de abdij nabij Messina hun kruinen kaal, want niemand had een antwoord op Carrera’s meesterzet. Soortgelijks heeft ook Fiat ondernomen nadat zij in 2009 voor 53% eigenaar werd van Chrysler. Iedereen weet hoe het met het verstoten koekoeksjong van Daimler-Benz is afgelopen. Fiat en Chrysler versterkten elkaar. De Fiat Group had de Siciliaanse opening goed doorgrond. Detroit krabbelde op. En Jeep, dat onderdeel is van Chrysler, wil op zijn beurt alle ellende zo snel mogelijk vergeten dankzij de brede, steunende schouder van Fiat. Het verstoten koekoeksjong van weleer kan heerlijk zichzelf blijven, werd afgesproken. “Maar tijdens het ontwerpproces van de Renegade heeft naar mijn idee duidelijk een creatieve Italiaan over de schouders van de designers meegekeken”, is de eerste indruk van Claudia terwijl ze een blik werpt op deze witgekleurde nieuwe telg van Jeep. “Het minste wat ik kan zeggen is dat de Renegade niet ongemerkt passeert. De vraag is of hier nu een originele, hippe verleider voor me staat geparkeerd of een vreemde vogel zonder sexappeal. Het is tenminste geen glad of banaal koetswerk. Het is eerder een originele auto voor kleine gezinnen die eens iets anders zoeken. Opvallend is dat de fabrikant de naam Renegade ook voor dit model heeft gehandhaafd. Het betekent outlaw. Passend toch? Het grappige is dat ik bijna twintig jaar geleden mijn eerste Jeep kocht: een Wrangler. Dat beviel uitstekend en ik ben ook nog gek op terreinrijden. Het is wel eens voorgekomen dat onze parketteurs met hun bus niet bij het legadres konden komen omdat er teveel sneeuw en ijzel op de weg lag. Met mijn Jeep konden ze dan, dankzij de four-wheel drive, toch bij de voordeur komen en kon het leggen gewoon doorgaan.”
HOGE ZIT
Het interieur vindt Claudia keurig afgewerkt maar soberder. “De stijl is netjes maar ik vind het wel jammer dat het multimediasysteem geen internetverbinding heeft. Maar het systeem biedt wel veel mogelijkheden, ook om te verbinden met andere toestellen. Daarnaast is deze auto praktisch, met een correcte ruimte die zelfs genereus is voor het hoofd dankzij de hoekige lijn. Zelfde verhaal voor de kofferbak: praktisch, moduleerbaar en voldoende ruimte voor heel wat vierkante meter parket.” Tijd om de dieselmotor in beweging te brengen. Nadat alle veiligheidsmaatregelen in acht zijn genomen, rijdt ze kordaat richting het buitengebied van Amersfoort. De hernieuwde kennismaking met Jeep stelt haar gerust want ze beleeft weer de comfortabele, hoge zit achter het stuur zodat ze genoeg overzicht heeft over het verkeer.
BENISSELT
Terwijl ze een pittige rijstijl etaleert, vertelt ze kort over haar werk in de parketbranche waarin zij ook actief is als gerechtelijk deskundige voor parketleveranciers. “Daarnaast ben ik vice-voorzitter van het bedrijvennetwerk Isselt: BeNisselt”, vult Claudia aan waarna ze tegelijk haar mening geeft over het weggedrag van de Renegade. Deze auto kun je niet vergelijken met een gemiddelde personenauto”, weet ze. “Desondanks is de besturing scherp. Voor een SUV is het allemaal dik in orde. Bovendien heeft de bouwkwaliteit een sprong vooruit gemaakt. Dat is onder andere te danken aan de inmenging van Fiat. Jeep mag dan een Amerikaans merk zijn, aan de Renegade is te merken dat hij onder een Italiaanse gebouwd wordt. En daar liggen de normen hoger. Goed, net als in de parketbranche win je trouwe klanten niet zomaar even. Daar moet je wat voor doen. Onderzoek laat zien dat 91 procent van de marketeers denkt dat de klantervaring de belangrijkste factor is voor succes. Daar zouden ze best gelijk in kunnen hebben. In hart en ziel ben en blijf ik ook een Jeep-rijder. Dat zal nooit verdampen. Heerlijk om jaarlijks 100.000 zakelijke kilometers én het bezorgen en leggen van evenzoveel vierkante meters parket weer met deze hippe verleider te beleven.”