In elke editie laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Marja Braker plaats achter het stuur.
GEKNIPT VOOR MIJ
‘The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.’ Deze uitspraak van Jaguar-oprichter Sir William Loyds verwoordt precies de vastberadenheid van dit Britse merk. Elke Jaguar moet spannender zijn dan welk ander automerk dan ook. “Spannend is ook de juiste omschrijving wanneer het gaat om het duiden van de nieuwe kapsels voor herfst en winter.” Dit zegt Marja Braker terwijl ze met de nodige nieuwsgierigheid het exterieur van de achterwiel aangedreven Jaguar XE in zich opneemt. Zij is eigenaar van HaarZaakje dat gevestigd is op een uitgesproken zichtlocatie in Vathorst, op een steenworp van de Valutaboulevard. Zij maakt aanstonds kennis met een auto uit de stal van het 93-jarige jonge Britse automerk.
Tijdens z’n lancering zijn de verwachtingen in de fabriek in Solihull nabij Birmingham torenhoog. De XE, die de fabrikant van de grond af aan zelf heeft ontwikkeld, moet voor heel veel kassageluiden gaan zorgen in de showrooms en zich bovenal als betrouwbare outsider positioneren. “Ik moet zeggen dat deze XE buitengewoon sportief oogt”, aldus de eerste indruk van Marja. “De tijd dat dit Britse merk omgeven was door een geur van Schotse whisky en sigarenrook is denk ik wel voorbij. Dit type zal ongetwijfeld op het jonge publiek zijn afgestemd dankzij z’n agressieve, duikende neus, de lange motorkap en de strakke daklijn. Alleen aan de achterzijde mis ik de Britse signatuur. De contouren zijn denk ik een beetje afgekeken van Audi of BMW. Maar het geheel blijft knap vormgegeven. Al met al een mooie stijl, hoor. De voorzijde is zelfs indrukwekkend en zal in menig buiten- en binnenspiegel van medeweggebruikers zeker niet misstaan.”
De onderneemster opent voorts het portier, neemt plaats op de bestuurdersstoel en zoekt opmerkelijk genoeg direct naar de plek waar het contactslot zit. Terwijl ze vertelt dat het interieur net als bij HaarZaakje heel warm, sfeervol en welkom aanvoelt, brandt de start/stopknop op haar netvlies. Deze knop is aangebracht op het dashboard. Ze staakt onmiddellijk haar queeste. Met een druk op de knop heft ze de ophokplicht op van de 180 Engelse volbloeds die voorts heerlijk rondwentelen in de oliestoker die voorzien is van een turbo. De Jaguar XE, gespoten in een aanlokkelijk bluefire kleur, zet zich in voorzichtige beweging.
Voordat Marja gaat vertellen of de XE wel degelijk de fabrikanten van de BMW 3-Serie, Mercedes C-Klasse en de Audi A4 laat woelen in hun ledikant, toont ze eerst een pittige rijstijl op de A1. “Dit is nu echt een driver’s car hoewel ik behoorlijk moet wennen aan het schakelen”, duidt Marja die zichtbaar geniet van een prima en comfortabele zithouding. “Bovendien is het interieur met hier en daar een mooi wit stikseltje erg smaakvol en harmonieus ingericht. Wat de afwerking betreft, is het allemaal dik in orde. Ook het multimediasysteem is goed te bedienen. Ik heb nooit zo snel mijn telefoon en muziekdatabase gesynchroniseerd gekregen.”
KOPPELEN
Terwijl Marja zichtbaar tevreden toert, vertelt ze dat een Jaguar niet echt nieuw is voor haar. “Een jaar of vijf geleden hebben we ons georiënteerd op een nieuwe auto. Eerlijk is eerlijk, de Jaguar waarmee we toentertijd een proefrit maakten, reed heerlijk. Maar hij viel af doordat we de auto ook voor andere zaken moesten inzetten. We hebben een paardentrailer die we aan de auto moeten koppelen. En als we het toch over koppelen hebben. HaarZaakje is een van de weinige kappers die de techniek van de zogenoemde haarverlenging, ofwel clips-ins beheerst. Het resultaat is verbazingwekkend. Omdat ze alleen overdag worden gedragen, slijten ze amper en gaan jaren mee. Uiteraard zijn we ook thuis in alle knip- en kaptechnieken.”
Als na dik een half uur het decor van Hoogland voorbij schiet, weet Marja dat de testrit bijna voorbij is. Pal voor haar kapsalon is nog een parkeerhaven vrij. Achteruit inparkeren gaat niet helemaal vloeiend. “De achterruit is niet bepaald royaal en overzichtelijk”, stelt ze vast. “Maar ik moet zeggen dat deze XE een serieus alternatief is. Prima voor het gezin of voor zakelijk gebruik. Ik moet zeggen dat ik niet speciaal gelet heb op het verbruik. Maar dat zal met deze diesel wel meevallen. Een diesel die verrassend levendig, gretig en dynamisch is. Behalve het geslaagde design is vooral het plezier achter het stuur en de fraaie afwerking de grote troef van deze mooie berline. Geknipt voor mij? Als liefhebber van één paardenkracht moet je soms meedogenloze keuzes maken.”