Iedereen kent ze wel: kinderen die altijd met hun stoel zitten te wippen, de gum verpulveren en alles en iedereen aanraken. Of juist kinderen die zich het liefst de hele dag verschuilen in hun capuchon, die je wel 10 keer moet roepen voor ze je horen. Het lijkt alsof deze kinderen niet betrokken zijn, niet luisteren of niet opletten. Lastig gedrag, zou je denken, maar in werkelijkheid zetten deze kinderen allerlei trucs in om juist wél bij de les te kunnen blijven. Het gedrag van deze kinderen is niet ‘fout’. De reden? Een onbewust tekort of te veel aan prikkels. Deze kinderen proberen hun balans te herstellen. Al zijn de trucs die zij vinden, niet altijd even handig voor de rest van de klas, de ouders of voor de leerkracht. Er zijn zo veel manieren om naar kinderen met ‘afwijkend’, storend gedrag te kijken om ze beter te kunnen begeleiden.
Je bewust zijn van de vele prikkels die bij kinderen binnenkomen en hoe die worden verwerkt. Dit maakt dat je kan zien of een kind overprikkeld is, of misschien wel onderprikkeld, of dat het zelf al oplossingen heeft gevonden. Zo wordt zo’n lastig wiebelkind ineens een kind dat eraan werkt om bij de les te blijven. En blijkt dat capuchonjochie zichzelf te beschermen tegen wat er te veel aan prikkels binnenkomt. Er moet worden gekeken naar datgene wat ‘afwijkend’ gedrag veroorzaakt. Dan kun je ombuigen van ‘Hou daarmee op!’ naar ‘Dit is wat je nodig hebt en ik help jou mee om te kijken waar jij dat, gepast, kan vinden.
De kinderfysiotherapeuten van Kinderfysiotherapie M en M kijken samen met kind, ouders, school en overige betrokkenen naar het kind. De schoolvragenlijst ‘Schoolcompanion’ vormt samen met de ‘Sensory Profile’, een vragenlijst voor ouders, een waardevolle evaluatie van de Sensorische Informatie verwerking thuis en op school. Op basis van deze vragenlijsten én de klinische observaties van de kinderfysiotherapeut wordt een sensorische profiel van het kind opgesteld. Hiermee krijgen het kind, de ouders en leerkrachten een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het dagelijks functioneren van het kind. Er kunnen weloverwogen keuze gemaak worden voor de interventie en de begeleiding. Mede op basis van deze informatie kan eventueel een gerichte begeleiding gekozen worden.
Vragen of zorgen over het wiebelen en friemelen van uw kind? Bel/ mail ons en wij denken met u mee.