WAAROM BEN JE GESTART JE MERK?
Ik had in eerdere situaties al ervaring opgedaan met het opzetten van merken in de mode-industrie, maar ik wilde iets totaal anders creëren als lifestyle-brand voor mannen. Origineel maar toch met een twist. Zo bracht ik in 2011 dit merk op de markt waar de focus ligt bij de combinatie van een mooi uitgesproken product in combinatie met een sterk imago. Destijds was mijn dochter Isabel 9 jaar en zij kwam met de naam Freddie Fish et voilà, zo is dus A Fish Named Fred geboren.
WAT MAAKT JOUW PRODUCT ZO SPECIAAL?
Wij onderscheiden ons van onze collega’s in de branche omdat wij alles in eigen beheer doen. Of het nu gaat om de productie van de ontwerpen voor onze onderscheidende shirts, polo’s, t-shirts en broeken, of om het bouwen van onze website. Hierdoor waren wij niet afhankelijk van externe bureaus. En eigenlijk zijn we ook wel trots op het feit dat wij alles zelf doen. Bij A Fish Named Fred vinden we dat we mede hierdoor flexibeler en effectiever in ons werk zijn. We zijn in staat om goed naar onze klanten te luisteren en kunnen eventuele problemen snel en efficiënt oplossen. Onze inspiratie krijgen we door wat we op straat en in de media zien. Maar ook vanuit de feedback die we krijgen tijdens een beurs. A Fish Named Fred is een vooruitstrevend bedrijf met als credo “Thinking out of het bowl!”
JE PRINTS EN GIMMICKS ZIJN OPVALLEND. KUN JE ONS MEER VERTELLEN?
Bij A Fish Named Fred zijn wij ervan overtuigd dat het leven gewoon te kort is om ‘gemiddeld’ te zijn. Dat is de reden waarom we kleurrijke en originele ontwerpen creëren om op te vallen en weg te blijven van de grijze massa. Zo werken we met geometrische vormen die onze ontwerpen een vrolijke en frisse uitstraling geven maar ook met kleine print-patroontjes die we in het dagelijks leven tegen komen zoals de afdruk van een glas in een plasje rode wijn. We krijgen vaak complimenten van klanten die na een paar keer dragen iets nieuws ontdekken in een shirt. Dat kan een verborgen snelheidsmetertje ergens op de mouw van een shirt zijn of de tekst I’m a good catch in de omslag van de kraag bij een colbert. Ook hebben we keer een kruiswoordraadsel met de namen van onze medewerkers in een aantal ontwerpen verborgen. Misschien ver gezocht, maar wel onderscheidend en ook leuk om daar over te vertellen.
WAT VIND JE VAN DE VERONDERSTELLING DAT A FISH NAMED FRED EEN ZOMERDING IS?
Integendeel. We zien dat onze kleding het hele jaar door goed verkoopt. Ik ontken niet dat wij kleur en vreugde naar de winkels brengen met onze prints, maar waarom zou dit zich beperken tot de zomer? Uiteraard passen we ons kleurenpalet wel aan de seizoenen aan en zul je in de winter geen zonnige stranden zien… Tenzij dit natuurlijk bewust onze bedoeling is.
WELKE ITEMS ZIJN TE VINDEN IN DE COLLECTIE?
We zijn oorspronkelijk begonnen met shirts, maar al na één seizoen kregen we het idee om ons productportfolio uit te breiden. Als je als merk je marktaandeel wilt vergroten, dan moet je uiteraard meer dan 1 product aanbieden. Inmiddels bestaat onze collectie uit zwembroeken, broeken, t-shirts, polo’s, vesten, sokken, ondergoed, colberts en accessoires. Onze shirts blijven uiteraard een belangrijke rol spelen. Wanneer we namelijk aan een nieuwe collectie werken, dan starten we met de prints voor de overhemden en bouwen vervolgens de rest van de collectie erom heen. De volgende stap kan zomaar een serviesgoed zijn. We merken dat onze dealers blij zijn met het bredere assortiment omdat A Fish Named Fred nu eenmaal een bijzondere sfeer creëert in hun winkels.
HOE PRESENTEER JE EEN A FISH NAMED FRED ALS EEN LIFESTYLE MERK?
We zijn een uniek bedrijf en daarom hebben we de tijd genomen om onze eigen beleving in de winkel neer te zetten. Zo hebben we bijvoorbeeld mannequins met een vissenhoofd en schubben op de armen en speciaal A fish named Fred behang. Voor de komende zomer komt A fish named Fred met een muziek-thema “Fred Rocks” waarin gitaren, saxofoons en muzieknoten een belangrijke rol spelen. Uiteraard hebben we bijpassende eigen gitaren en een aantal coole artiesten produceert onze muziek die we gebruiken voor promotieclips en evenementen. Zo kun je A fish named Fred ook vinden op Spotify, iTunes en SoundCloud. Daarnaast hebben we in sommige landen een heuse Fish & Chips deal. Koop een artikel uit onze collectie en krijg bij een Fish & Chips winkel een gratis haring of natuurlijk Fish & Chips. Dit werkt vele malen beter dan het geven van ‘gewoon’ maar korting. Zo bouw je een merk op met een compleet eigen ziel.
WAT IS JE VOLGENDE STAP?
Momenteel zijn er in diverse landen gesprekken gaande over het opzetten van A fish named Fred stores. Dat worden winkels waar uitsluitend onze collectie verkrijgbaar is, uiteraard helemaal in A fish named Fred style met eigen muziek, meubilair, uitstraling en events. Daarnaast zijn we aan het onderzoeken hoe we ons merk het best kunnen positioneren in Azië. Verder is er een aantal zeer interessante partnerships op komst. Zoals bijvoorbeeld een partnership met Jopen Bier. In samenwerking met deze Haarlemse brouwerij hebben we een interessante capsule collectie ontwikkelend waarbij retailers bierproeverijen en leuke acties kunnen organiseren samen met lokale restaurants en bars.