In elk kwartaal laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Jenet Molenaar van Tandheelkundig Centrum Amersfoort-Vathorst plaats achter het stuur van een Lexus IS 300h Hybrid.
SOUND OF SILENCE
Vooral in de Verenigde Staten, heeft de IS-generatie van Lexus al een mooi hoofdstuk weten te schrijven. In Nederland bleek het wat moeilijker om de gevestigde Duitse tegenpolen aan het sidderen te krijgen. Zelfs niet toen er een oliestoker onder de motorkap werd gelepeld. Een versie die evenals de aanduiding IS 250 inmiddels uit het gamma is geschrapt. De Japanse autoconstructeur heeft gekozen voor upgrading van haar IS-modellenprogramma. Voilà, de Lexus IS 300h. Een limousine die een krachtige uitstraling koppelt aan een gecombineerd vermogen van 164KW (223 PK). De IS 300h is standaard uitgerust met een automaat, cruise control, climate control en de uitgekiende Lexus Hybrid Drive Lexus Hybrid Drive; de slimme combinatie van een indrukwekkende benzinemotor met een krachtige elektromotor die zichzelf oplaadt zonder dat daar er een stekker nodig is. Maar dat is nog niet alles. Zo is het design best wel opmerkelijk. Stoutmoediger zelfs. De koplampen zijn heel geprononceerd, de typische grille springt meteen in het oog en achteraan zijn er al even opvallende lichtblokken. De IS 300h is ook wat groter. De lengte nam met 8 cm toe. Dankzij een tegelijk met 7 cm gegroeide wielbasis is er achterin ook meer beenruimte en nam ook het volume van de koffer toe. Tot 450 liter zelfs, dankzij het ‘netjes’ opbergen van de batterijen onder de vloer. De nieuwe berline staat dan ook op een variant van het GS-platform. Hij neemt ook diens ophanging met dubbele wishbones voor- en multilinks achteraan over.
GENEREUS
“Sportief. Ik kan niet anders zeggen”, aldus Jenet Molenaar voordat ze bij het instappen het interieur in zich opneemt. “De voorzijde is eigentijds maar wel wat druk gelijnd. Maar ondanks alle hoekjes, kantjes plus licht- en schaduwvlakken die alle om de aandacht vechten, toont het model bijzonder aerodynamisch. Het zou zo mijn auto kunnen zijn. Maar laat ik me niet snel verleiden.” Wanneer Jenet plaats heeft genomen in het zachte leden van de bestuurdersstoel, kijkt ze met verbazing naar de design van het interieur. “Het stuurwiel is redelijk laag opgesteld en de dashboard zit wat hoger”, merkt ze op. “Het lijkt wel een racewagen. De zitruimte aan boord is bijzonder genereus, zelfs voor vier volwassenen. De uitstraling bevalt me wel dankzij al dat leder, aluminium, mooie stiksels en een dashboard dat gelukkig geen kermis is met allerlei lichtjes, draaiknoppen en schakelaars. Mooi is de plaatsing van het infotainment en het multimediale display met uiteraard het navigatiesysteem. Grappig dat dit stukje techniek bediend kan worden via spraakherkenning of remote touch.” In een oogwenk heeft Jenet haar smartphone gekoppeld aan het systeem. “Wat voor muziek zullen we voor onderweg draaien?”, vraagt ze. Uiteindelijk valt de keuze op de CD ‘Graduate’ van Simon and Garfunkel. “Op enig moment komt het nummer ‘Sound of Silende’ voorbij. Dat lijk me zeker voor de stadsrit, die we geheel elektrisch afleggen, wel toepasselijk.”
GOED ALTERNATIEF
Tijdens de stille kilometers merkt ze op dat haar stoel het comfort biedt dat vergelijkbaar is met het comfort dat dagelijks aan de patiënten wordt geboden. Jenet is namelijk praktijkmanager van Tandheelkundig Centrum Vathorst in Amersfoort. Een veeleisende job. Want naast deze Noord-Hollandse vestiging heeft dit Tandheelkundig Centrum een zusterbedrijf in Hilversum-Kerkelanden. “In beide vestigingen hebben we alle disciplines ondergebracht die te maken hebben met de gezondheid van tanden en de rest van het gebit”, legt ze uit. “Behalve tandartsen werken er mondhygiënisten, preventie-assistenten, orthodontisten, een klinisch tandprotheticus, kaakchirurg, logopedist, oro-faciale fysiotherapie, gnatholoog en een implantoloog. Pijnloze behandelingen staan elke dag hoog in het vaandel. Een geweldig team onder leiding van Remco Scheringa staat in voor een hoge kwaliteit. Ook als het gaat om implantaten en kronen die dezelfde dag bij de patiënt ingebracht kunnen worden. Voor het pendelen tussen beide vestigingen, rijd ik in een Frans merk. Het gaat om 30.000 kilometers per jaar. Maar deze Lexus zou op den duur een goed alternatief zijn.” Nadat we Hilversum hebben verlaten, draait de testrijdster het stuur om richting het snelle asfalt van de A1. Voor de aandrijving doet de IS 300h een beroep op een 2,5 liter viercilinder benzinemotor. Een geavanceerde centrale die opereert volgens de meer efficiënte Atkinson verbrandingscyclus en goed is voor 181pk en 221Nm. Een elektromotor levert ook nog eens 100pk en houdt 300Nm trekkracht achter de hand, maar omdat de twee nooit samen alles uit de kast halen, is het maximale vermogen waar je als bestuurder over beschikt 223pk. Terwijl het Amerikaanse zangduo ‘A Great Effect’ inzet, geeft Jenet een dot gas om de ophokplicht van alle paardenkrachten die onder de motorkap huizen, in te zetten. “Niet verkeerd”, duidt ze met een ontwapende glimlach terwijl het zwarte asfal onder de limousine doorschiet. “De auto stuurt ook heerlijk direct. Ik zou mijn Fransoos zo willen inruilen voor deze luxueuze en sportieve Japanner. Goed, deze is wat duurder in de lease. Maar wat geeft het. Ik krijg er wel een sensatie voor terug.” In de laatste stadkilometers klinkt dan eindelijk het ultieme nummer uit de overigens fantastische geluidsinstallatie: Sound Of Silence. Een klassieker die de trommelvliezen masseert tot op de parkeerplaats van het Tandheelkundig Centrum. “Ik zou de testrit best willen herhalen. Je belt maar als je nog een gaatje hebt. In je agenda welteverstaan.”
MEER WETEN OVER DEZE AUTO?
Lexus Amersfoort
Ruimtevaart 4, Amersfoort
T. 033-4220960
www.lexus-amersfoort.nl
Fotografie: Arjan Klaver, Lexus Nederland