Elk jaar staat een andere ruimte in huis centraal bij het Scandinavische woon- en interieurbedrijf IKEA. Dit jaar is het de beurt aan de woonkamer, een ruimte die een prominente rol speelt in ons gezinsleven. Het is een ruimte voor sociaal contact, waar we onze vrienden en familie ontmoeten. Het is de plek waar we tot rust komen, ongestoord een boek kunnen lezen of televisie kijken.
Het IKEA-concept vertrekt vanuit het idee een assortiment woninginrichtingsproducten aan te bieden die voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar zijn. Dit bereikt het bedrijf door functie, kwaliteit, design en waarde te combineren, steeds met de duurzaamheid voor ogen. “Het IKEA-concept is aanwezig in elk onderdeel van onze bedrijfsvoering, van het ontwerp, de aankoop van grondstoffen, de verpakking en distributie tot ons bedrijfsmodel. Wij streven ernaar meer mensen de kans te geven thuis een beter leven te leiden tegen een lage prijs”, legt Marketing Specialist Anneloes de Niet uit. “Dat is ‘democratic design’.” Een goed voorbeeld hiervan is de eetkamerstoel ODGER. Het gebruikte materiaal is een mix van vernieuwbaar hout en gerecyclede kunststof. Het resultaat is een eerlijke en stijlvolle stoel, die door de kuipvormige zitting en de afgeronde rugleuning bovendien heerlijk is om op te zitten.
THINK GLOBAL, ACT LOCAL
IKEA werkt met een vaste basiscollectie die in alle vestigingen wordt gevoerd. Toch wordt er goed gekeken naar lokale wensen en behoeften. ‘Thuis’ is volgens Anneloes niet zomaar een plek. “Het is een gevoel. Alsof je op de meest comfortabele plek ter wereld bent. Voor ons is begrijpen wat het leven thuis inhoudt een natuurlijk uitgangspunt. Elk jaar gaan we daarom op bezoek in woningen in de omgeving van een vestiging om te ontdekken waar mensen over dromen. Dit nemen we dan mee in de ontwikkeling van nieuwe producten, maar ook in de tientallen woonopstellingen in onze showroom die de regio weerspiegelen. Zo zijn de woonopstellingen in de vestiging Amersfoort bijvoorbeeld ruimer van opzet dan in bijvoorbeeld Amsterdam. Daarnaast zien we hier meer erkers en openslaande deuren naar de tuin, wat dan ook terugkomt in de showroom.” Maar ook internationaal wordt binnen IKEA goed gekeken en geluisterd naar de lokale inbreng. Zo is de boxspring beddenserie bijvoorbeeld opgezet op initiatief van Nederland, België en Duitsland. “Of wat te denken van iets kleins als het formaat van hoofdkussens. Deze zijn nu conform de maatvoering die in Nederland gebruikelijk is”, legt Anneloes uit. “Think global, act local. Dat is de kracht van IKEA.”
WOONTRENDS 2017
Het draait volgens Sophie Gerridzen, Teammanager Woonkamers, in 2017 allemaal om natuurlijke kleuren en materialen. “Je wanden, plafond of vloer in een felle kleur schilderen klinkt misschien heftig, maar geeft wel snel resultaat en sfeer. Combineer eens drie sterke kleuren zoals okergeel, kopergroen en mosterdgeel met meubels en accessoires die je al in huis hebt. Je zult zien dat die leren bank een nieuwe look krijgt door meer kleurgebruik. Naast kleurgebruik zien we ook veel retro jaren ’50 rotan meubels terugkomen en nieuwe rotan designs, zoals de Stockholm-serie. Handgemaakte, natuurlijke en geweven materialen maken de mix van meubels en kleuren interessant.”
WOONKAMER STAAT CENTRAAL
De natuurlijke kleuren en materialen zien we ook terug in de diverse opstellingen op de woonkamerafdeling van de IKEA Amersfoort. “De hele afdeling heeft in mei een metamorfose ondergaan om de nieuwe collectie te kunnen tonen”, legt Sophie uit. Daarbij is goed gekeken naar de trendkleuren, maar ook naar de indeling en het gebruik van woonkamers in de regio. Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht voor modulaire banken, waar de klant zelf de samenstelling kan bepalen. “Je kunt nu zelf met onze (online) bankplanner jouw droombank samenstellen. Dus wil je aan de linkerkant van de bank een armleuning en rechts niet? Of misschien verwisselbare hoezen? Een hoge én een lage rugleuning naast elkaar? Dat kan allemaal. Zo ben je flexibel wanneer je groter of juist kleiner gaat wonen.” Ook opbergruimte is volgens Sophie een belangrijk thema in de regio Amersfoort. “We zien dat de huizen weliswaar steeds groter worden, maar het ontbreekt door de trend van open trappen aan de traditionele ruimte van bijvoorbeeld een kast onder de trap. Dit kun je opvangen met verborgen opbergruimte in iets eenvoudigs als een voetenbank”, zegt Sophie.
Wilt u ook inspiratie opdoen voor uw woonkamer of een andere ruimte in uw woning? Breng dan nu een bezoek aan de vestiging in Amersfoort of ga naar wooninspiratie.ikea.nl.
IKEA Amersfoort
Euroweg 101, Amersfoort
www.ikea.nl
Fotografie: Nico Brons