Elk kwartaal laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Ad Beukers van BlingBling in Bunschoten-Spakenburg plaats achter het stuur.
Een ‘blauwe’ of een ‘rooie’ 508 zou mooi zijn
Het aanduiding berline is beslist geen doorwrochte marketingterm die bedacht is door de auto industrie en die ingezet wordt voor auto’s met een weinig creatieve carrosserievorm die een kind kan uittekenen: vier portieren en een kofferdeksel. Berline is de Franse naam van een koets en komt oorspronkelijk van Berlijn waar in 1662 de eerste berline werd ontworpen. Het is een gesloten, vier-persoonsrijtuig dat door een span paarden wordt getrokken. Inmiddels lijkt de consument een beetje uitgekeken te zijn op de berline met zijn eigenaardige achterbak die nooit fatsoenlijk van de tekentafels is gekomen. Is de berline dood en begraven? Een vraag die logisch opborrelt omdat steeds meer Sports Utility Vehciles terrein winnen ten koste van de berlines. Peugeot is echter eigenwijs. Net als haar Duitse concurrenten die een paar jaar geleden de Audi A5 Sportback en VW Passat CC construeerden. De Franse designers hebben links en rechts wat geklopt, gekneed en gesleuteld om de klassieke vorm van de berliner een nieuwe jeugd te laten beleven. Voici! De nieuwe 508, die in het Franse Mulhouse van de productieband rolt, samen met onder andere de 2008, DS 4 en DS 7 Crossbaan, staat thans te blinken in de showroom. Vergeleken met de Duitse evenknieën is de 508 lager, korter en breder dan zijn voorganger. Ook de frameloze zijruiten mogen er zijn evenals de schuin aflopende vijfde deur en de hoge gordellijn Met deze ingreep zal de gemiddeld leeftijd van de hedendaagse 508-klant met zo’n 5 à 10 lentes zijn gedaald. “Sterker, deze nieuwe Peugeot heeft wat Italiaanse trekjes”, aldus Ad Beukers. “Bovendien ben ik erg gecharmeerd van de voorste- en achterste lichtblokken. Het geeft de auto een pittig karaktertje.” Tijdens een rondje om de carrosserie van de 508 rolt het woord ‘super’ over zijn welbespraakte tong. Geen wonder. Ad is samen met zijn compagnon Auke Koelewijn de eigenaar van het full-service concept BlingBling dat nabij de afrit van de A1 richting Bunschoten is neergestreken. Een concept met een autowasstraat, restaurant en een tankstation waar alle mogelijke brandstoffen ingenomen kunnen worden, inclusief superbenzine, de levenselixer van de 508.
Grappig
Peugeot 508 GT-line PureTech 180 is de eigentijdse berlines waarmee Ad in deze editie van Living een kennismakingsrit gaat maken. “Ook de vouwen in het dak springen in het oog”, merkt hij op. “Het ziet er allemaal erg potent uit. En wat een verschil met de vorige versie.” Nadat hij aan de bestuurderszijde het portier met de de frameloze zijruiten heeft geopend, vergaapt hij zich aan het interieur dat menig petrolhead zal inpakken. Vooral de i-Cockpit, een benaming uit de marketingpen van Peugeot voor het digitale dashboard, plus de vormgeving stáát volgens Ad als een huis. “Ook het zitmeubilair is prima. Bovendien is het wel grappig dat ze zo’n grote berline uitrusten met een stuurtje. Ook de praktische elementen die ik rondom me zie, maken de leefbaarheid in de 508 op ene hoog comfortabel niveau. Een opbergvak onder de middentunnel is overigens erg efficient. Tijd om de paardenkrachten te ontwaken.” Nadat hij de sportieve neus van de 508 richting de A1 stuurt, kijkt Ad nog even naar alle technische mogelijkheden die in het dashboard zijn verwerkt. Het aanbod is behoorlijk met onder meer nachtzichtassistent, parkeerhulp met 360-gradencamera, een adaptieve snelheidsregelaar met verkeersbordherkenning en rijstrookassistentie. “Natuurlijk is de Android Auto, Apple CarPlay en een inductielader voor je smartphone erg handig”, vertelt Ad. “Het is duidelijk dat Peugeot fors wil concurreren met zijn Duitse tegenstrevers. Ik moet zeggen dat de afwerking meer dan voldoende is. De stiksels in het leer geven deze auto een finishing touch. Dat geldt overigens ook voor het materiaalgebruik van alle bedingselementen. Laat ik zeggen dat de 508 overtuigt. Het is eigenlijk een totaalconcept. Net als ons bedrijf dat een half jaar geleden operationeel is. BlingBling is een wasservice die vrachtwagen, bedrijfswagen of personenauto weer laten blinken. BlingBling is niet zomaar een woord. Het is een term die rappers gebruiken voor sieraden. Veertien jaar geleden is het woord in de Van Dale opgenomen. Naast de uitgebreide voertuigen wasservice bieden we ook kledingwasservice en een restaurant met een uitgebreide menukaart.
Leeuw
“Om de klant volledig te kunnen bedienen zijn we een samenwerking aangegaan met SuperTank. Of het nu super, diesel of gas is”, vervolgt hij. “Goedkoop tanken moet voor iedereen mogelijk zijn, vinden wij. Overigens heb ik nog niet veel van dit Franse autotype aan de pomp gehad. Maar dat kan natuurlijk aan het lage verbruik liggen.” Ad geniet zichtbaar achter het kleine stuur. Niet alleen op ’s lands rijkswegen. Ook op de binnenwegen toont de 508 met Ad achter het stuur een goed reisgezel te zijn. Als we weer terug zijn bij zijn meer dan bewezen bedrijfsconcept, blijft Ad nog even nagenieten in de kakelverse Fransoos die duidelijk indruk op hem heeft gemaakt. “De Fransen zijn een sterke wedstrijd aan het spelen zijn. Ik denk dat veel zakelijke rijders en particulieren de showroom van de Franse leeuw zullen vinden. Of de 508 straks de titel ‘Auto van het jaar’ zal krijgen is nog even kofffiedik kijken. En als we het nu toch over koffie hebben. Zullen we een bakkie in ons restaurant doen? Kunnen we nog even napraten. Peugeot heeft in ieder geval de toon gezet in het segment van de berline. Een prima reiswagen voor een alleszins mooie prijs. Ik heb echter nog een vraag. Heeft de Peugeot 508 ook een ‘blauwen’ of een ‘rooien’ in haar collectie?”
Meer weten over deze auto?
Nefkens Peugeot
Siliciumweg 36, Amersfoort
Oscar Romerolaan 21, Hilversum
Gooimeer 15, Naarden
www.nefkens.nl