Een mooie stoel, een grote lamp en een persoon in een witte jas die even in je mond alle tanden telt die zijn doorgekomen… Misschien hoef je niet eens op schoot van je ouders te zitten maar mag je direct op de stoel zitten om alles zelf te ontdekken met als beloning een muntje voor de stuiterbalautomaat of een voetbal. Kortom, dit is voor het jonge kind de prelude van het bezoek aan Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst.
“Het moet voor het kind een feestje zijn”, vertelt Remco Scheringa, tandarts en eigenaar van Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst in de representatieve ontvangstruimte. Sinds de praktijk is geopend, maakten heel wat jonge kinderen hun debuut in deze praktijk die opvallend genoeg geen klinische uitstraling. “Ook wij realiseren ons dat een juiste uitstraling van de praktijk van invloed is van de eerste nog jonge en nieuwsgierige blik van een jong kind. Kinderen kunnen vanaf twee jaar al meekomen met de familiecontroles. Dan gaan we net als bij hun ouders de tanden en kiezen ‘tellen’. Uiteraard letten we tegelijk op de wijze waarop wordt gepoetst, kijken naar de doorbraak van tanden en kiezen en uiteraard controleren we of er gaatjes zijn. In dit proces is de rol van de ouders belangrijk. De angst voor een tandarts valt of staat met hoe de ouders daarmee omgaan. Wanneer de ouders opzien tegen een ingreep bij de tandarts, is het begrijpelijk dat dit in de nog prille belevingswereld angst inboezemt bij het kind. Angst kan ook ontstaat na een nare ervaring met een tandarts die weinig begripvol omgaat met een kind dat op deze manier blijft opzien tegen het bezoek aan de tandarts. Kortom, net als de ouders zorgen wij met ons team er ook voor dat het kind makkelijk een drempel overstapt om voor de eerste controle te komen. Dat geldt zeker voor de uitstraling van de wachtruimten. Wij willen cliënten, van jong tot oud, ontvangen zoals we zelf ontvangen willen worden. Van meet af aan hebben we in de ontvangstruimte een sfeer gecreëerd die een positieve en geruststellende stemming overbrengt op de jonge cliënt die ook een plekje heeft waar hij en zij kunnen spelen en waar ze zichzelf kunnen zijn. Onze speelsystemen zijn ideaal voor de wachtkamer. Om het nog comfortabeler en laagdrempeliger te maken voor de ouders hebben we ook een koffiezetmachine voorhanden. Een verfrissing voor de jonge cliënt kan ook. Of het jonge gezin aan wat drinken toekomt is maar de vraag. De wachttijden zijn kort voordat de assistent de inleiding vormt voor het feestje. En dat is het ook.”
‘Stofzuigertje’
Ook het team van Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst weet dat een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist niet altijd leuk kan zijn. “Zo kan afwijkend mondgedrag als tongpersen en duimen het effect van een beugel vrijwel teniet doen”, legt Scheringa uit. “Een logopedist kan het afwijkend mondgedrag afleren door therapeutische behandeling toe te passen. Het is dan wel zaak dat de tandarts de cliënt tijdig voor behandeling verwijst. Maar ook bij de eerste confrontatie met het boren van een kies of tand handelen we uiterst zorgvuldig. De spanningsboog bij een kind is immers kort. We nemen ongeveer 20 minuten de tijd om de behandeling of een deel ervan te voltooien. Voor de verdoving hebben we een watje met wat zalf dat op het betreffend deel van het tandvlees wordt aangebracht zodat het inbrengen van het naaldje pijnloos is. Vervolgens brengen we een ‘stofzuigertje’ in de mond die het speeksel en boorwater opvangt. Daarna leggen we uit wat we met de boor doen. Wij werken dan met het zogenoemde ‘tell-show-do’-methode. Dit houdt in dat alles wat wij doen eerst verteld wordt, vervolgens wordt alles buiten de mond laten zien en ten slotte wordt er rustig gestart met de behandeling”, aldus Scheringa.
“Binnen no time is de behandeling achter de rug en mag de jonge cliënt weer naar de stuiterbalautomaat. Als we een element of elementen moeten verwijderen om meer ruimte te maken voor het doorkomen van andere tanden, dan hebben we na deze behandeling een mooie voetbal voor de jonge, dappere cliënt klaarliggen. Deze cliënten komen niet veel later meestal bij onze orthodontist die voorts bekijkt of een behandeling met een beugel noodzakelijk is en doet een voorstel voor de behandeling. Voor kinderen is de beste behandelperiode met een beugel tijdens de groeiperiode tussen de 10 en 14 jaar. Op die leeftijd is de kaakgroei nog te beïnvloeden. Er wordt ook gebruik gemaakt van de ruimte die vrijkomt bij het wisselen. De orthodontist voert in overleg met het kind en de ouders de behandeling uit en kiest voor de meest geschikte beugel of combinatie van verschillende beugels.”
Korte wachttijden
Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst is doordeweeks open van zeven uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds. Opmerkelijk is dat het initiatief om de praktijk ook op zaterdag te openen, de nodige drukte in de praktijk heeft opgeleverd. “We zijn van negen uur tot vier uur open”, aldus Scheringa. “We voorzien duidelijk in de behoefte van patiënten die doordeweeks vanwege hun werk of anderszins niet in staat zijn om bij ons op controle of voor een behandeling te komen. Gezinnen die zaterdags zijn ingepland, zijn zelfs geen uitzondering. Behalve doordeweeks streven we ook op zaterdag naar korte wachttijden.”
Tandheelkundig Centrum Amersfoort Vathorst
Angelinapolder 113 C, Amersfoort
T. 033-4790263
www.tcamersfoortvathorst.nl
Fotografie: Joke Schut e.a.