In elke kwartaal laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Stefan Wolfswinkel plaats achter het stuur.
De Hyundai i20 tussen ontwaken en slaapstand
Achter veel logo’s zit vaak meer dan iedereen denkt. Neem het Hyundai-logo. De geschiedenis ervan gaat helemaal terug tot 1947. De hoofdletter ‘H’ in een ovaal en symboliseert twee mensen die elkaar de hand schudden: de klant en de fabrikant. Hun handdruk is een bewijs van wederzijds vertrouwen en tevredenheid tussen bedrijf en consument. De naam Hyundai is ontleend aan het Koreaanse woord voor ‘modern’ en dat sluit anno 2019 nog steeds naadloos aan bij de wereldwijde en vooruitstrevende missie van dit autoconcern en haar producten. De Hyundai i20 die gesegmenteerd is in de economy- klasse, is daar een voorbeeld van. Het eerste exemplaar werd in 2008 op de autosalon in Parijs aan het journaille en het publiek voorgesteld en rolde dezelfde maand nog van de band in India waar alleen de links gestuurde versies werden geproduceerd. De consument had de i20 snel ontdekt. De afzet nam toe zodat Hyundai in 2010 de productie verplaatste naar Izmit in Turkije. Liefst 100.000 units rollen daar nu per jaar van de band.
Vorig jaar kreeg de i20 een forse restyling om de aantrekkingskracht in de concurrerende B-segmant verder te vergroten. De doelgroep van de Hyundai i20 weet zich namelijk opmerkelijk mooi te spreiden over alle leeftijden: van jonger dan 35 tot ouder dan 65. “Ze hebben op het oog geen grote designmatig grote risico’s genomen”, aldus Stefan Wolfswinkel die zich pal voor de kennismakingsrit goed heeft ingelezen. “Met de nieuwe zogenoemde cascading grille loopt dit model in de pas met de Kona. Ook de voor- en achterbumpers zijn vergeleken met het vorige model flink gewijzigd. En als we het toch over de achterzijde hebben. Hier zijn nieuwe lichtblokken aangebracht. De kentekenplaat zit direct onder het Hyundai-logo. Voorts heeft de i20 nieuwe 15” en 16” lichtmetalen velgen. Al met al heeft de auto een sportievere look. Ik ben benieuwd naar het interieur.”
Rallystoel
Wolfswinkel is werkzaam bij De Slaapmaker in Huizen. Een echt familiebedrijf dat al ruim 25 jaar een begrip is op het gebied van slapen in de regio Midden-Nederland. “Boxsprings, ledikanten, waterbedden, matrassen, watermatrassen, lattenbodems, spiralen, maar ook kasten, kussens, dekbedden, bedtextiel en zelfs complete kinderkamers zijn bij ons verkrijgbaar. Uiteraard ga ik beoordelen hoe de slaapstand is van de bestuurders- en bijrijdersstoel”, knipoogt Wolfswinkel op het moment dat hij instapt.
“Vooraan hebben grotere personen meer dan voldoende ruimte. Achterin is zo op het oog de beenruimte marktconform voor een B-segmenter. De kofferruimte biedt plaats aan behoorlijk veel bagage, wanneer je de achterbank neerklapt loopt het laadvolume logischerwijs stevig op. Mooi is ook de 7-inch display audio, geschikt voor Apple Car Play en Android. En als we de knopjes en schakelaars mogen geloven dan heeft de Hyundai i20 een lane departure warning system en een lane keeping assist system. Ik moet zeggen dat de bestuurdersstoel prima zit. De zijdelingse steun die ik voel is erg comfortabel. Het lijkt wel een rallystoel.” Nadat Wolfswinkel de handel heeft gevonden, klapt de rugleuning van zijn stoel naar achter. De slaapstand is een feit. “Het is net geen boxspring of waterbed”, grapt hij. “Maar het slaapcomfort van de i20 komt in de buurt. “Tijd om de motor te starten.”
Hyundai-handdruk
Met het start/stopsysteem, dat bijdraagt tot een beperkter brandstofverbruik en lagere CO2-uitstoot, wordt de moderne 1.0-liter T-GDi driecilinder ontwaakt. In de eerste kilometers door Hilversum valt het aangename weggedrag op. “Het stuurgevoel is direct. Ik ben benieuwd hoe deze Hyundai rijdt op de snelweg.” Nadat hij via de invoegstrook de A1 oprijdt, voelt Wolfswinkel zich op zijn gemak. Hij gaat er zelfs even voor zitten om voort te vertellen over de business. “Wij proberen ons te onderscheiden door het leveren van kwaliteit en door goede service en garantievoorwaarden te bieden. De positieve reacties onder de kop ‘recensies’ zijn behalve een groot compliment, hét bewijs dat we op de goede weg zijn. Voor ons is dat niet direct een reden om achterover te gaan leunen, maar des te meer een motivatie om door te gaan met hetgeen we al een kwart eeuw doen: mensen een goede nachtrust bezorgen. Maar voorlopig moet ik wakker en alert blijven want het is op dit tijdstip erg druk op de snelweg.” Via een mooie testroute door de groene longen van Gooi- en Vechtstreek komen we weer in Huizen waar De Slaapmaker is gevestigd. “We hebben trouwens ook een mooie winkel in Lunteren: beddenspeciaalzaak De Bedweter. Maar zonder een betweter in autoland te zijn, is de i20 tussen het ontwaken en de slaapstand een correcte en brave reisgenoot. De prijs is aanvaardbaar. Kortom, een Hyundai die je met verstand koopt.” Met een handdruk nemen we afscheid. Een stevige Hyundai-handdruk, welteverstaan.