Elk kwartaal laat Rex Magazines in samenwerking met Nederlandse auto-importeurs een ondernemer, maatschappelijk betrokkene of politicus kennismaken met een populaire auto. Deze keer nam Harro Morren plaats achter het stuur.
Less is more
Mazda is een merk waarbij het design van de auto’s en de gedachten daarachter heel erg belangrijk zijn. Elk ontwerp wordt benaderd als een pure kunstvorm. Die verbondenheid met het ontwerp is volgens de Japanse autobouwer de belichaming van Jinba Ittai, de eenheid tussen paard en ruiter. Een aanpak die sinds de aanstelling van de Japanner Ikuo Maeda tot het nieuwe hoofd design in 2009 werd ingevoerd. Onder zijn leiding ontwikkelde de designers onder het dak van de Japanse autofabrikant het KODO Design, wat staat voor ‘ziel van de beweging’. Wie bijvoorbeeld een traditioneel Japans huis binnenstapt zal in een vrij lege ruimte alleen de noodzakelijke meubels aantreffen. Voor het ontwerp van het interieur is dezelfde Japanse traditie gevolgd door uitgerekend de Belgische hoofddesigner, Jo Stenuit. Hij is verantwoordelijk voor de CX-30 die hij ontwierp in Oberursel bij Frankfurt, waar het Europese hoofdkwartier en een van de drie designcentra van Mazda is gehuisvest. Less is more dus om tot eenzelfde resultaat te komen. Het oogstrelende interieur is ook bijzonder praktisch. Zo is er gekozen voor een horizontale symmetrie die de bestuurder precies in het midden plaatst. Dit resulteert in een rustige en comfortabele omgeving waarin je alle functies blindelings kunt vinden. Dankzij het gebruik van hoogwaardige materialen voelt de binnenkant ook bijzonder rijk aan. En dat is op z’n zachtst gezegd uniek voor een crossover. “Mazda heeft gezorgd voor een nieuwe, bijzonder verzorgde bestuurdersstoel”, is de eerste indruk van Harro Morren. Samen met René van Beek bestiert hij Makelaardij De Parel. Zij opereren vanuit een moderne werkruimte in Vathorst die precies de waarden van dit makelaarskantoor duidt: transparant en laagdrempelig. Opmerkelijk is het huiskamergevoel dat beide makelaars met hun kantoorruimte willen uitstralen. Inclusief een ijsmachine. “We bieden deze dagen een beetje verkoeling aan voor de woonconsument in een markt die richting oververhitting gaat”, aldus Morren die zich zichtbaar op zijn gemak voelt achter het sportieve stuur. “Om me heen is alles inderdaad functioneel ingericht zonder overbodige toeters en bellen. Dat mag ik wel. Bovendien is de afwerking prima met al die prachtige stiksels in het leer. Dat versterkt de sportiviteit van deze CX-30. Ik heb wel eens gehoord dat Mazda ook wel de Alfa Romeo van Japan wordt genoemd. Ik kan me het voorstellen. De rode carrosseriekleur verstrekt dat idee. Mag ik zeggen dat de designers ook een vleugje BMW hebben meegenomen?” Het is tijd om de tweeliter benzine Skyactiv-G, die 122 pk afgeeft aan de aandrijfas, te activeren. “Ik heb de perfecte zit achter het stuur gevonden. Alleen al hierdoor krijg ik zin om te rijden.”
Taxeren
Morren draait de sportieve frontpartij van de CX-30 waarin een opmerkelijk grote grill is geplaatst, richting de A1 zodat de makelaar uit Vathorst de prestaties van de motor en het rijgedrag kan testen. Na enkele tientallen kilometers valt er niets op aan te merken. Qua techniek en onderstel deelt de Mazda CX-30 namelijk het nodige met de nieuwste generatie Mazda3. Dankzij de technische aanpassingen wil deze krachtbron zijn efficiëntie/vlotheid combineren met de zuinigheid van een diesel. “De manuele versnellingsbak van deze voorwielaandrijver schakelt soepel”, vertelt Morren. “Op het vlak van rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen is de SUV uiteraard ook goed voorzien van moderne nieuwigheden.” Wat Morren in de korte testrit nog niet wist is dat de CX-30 ook nog is uitgerust met andere Radar Cruise Control, projectie head-up display, climate control, parkeersensoren achter, Mazda Connect met DAB+/Apple CarPlay/navigatie en uiteraard het bij Mazda bekende brede assortiment aan veiligheidssystemen. Daarnaast kent de CX-30 een paar unieke designelementen, zoals 16 inch lichtmetalen velgen in Gray, zwarte bekleding met donkergrijze zitting, een aantal hoogwaardige dashboardelementen in donkerblauw kunstleder, evenals de middenarmsteun en de deurpanelen en een grijze hemelbekleding. Terwijl de eigentijdse CX-30 de nodige kilometers maakt probeert Morren vanuit zijn professie als allround makelaar de catalogusprijs van de testauto te taxeren. Het moet voor hem ogenschijnlijk geen moeite kosten. “Vanuit onze professie zijn we op de hoogte van alle ins en outs van de vastgoed- en woningmarkt in dit gebied. Van Beek en ik bedienen met onze drie gemotiveerde medewerkers vanuit dit kantoor al meer dan vijf jaar de woonconsument. Hier ligt ons hart. En zeker in dit deel van Amersfoort dat we tot ons specialisme kunnen en mogen rekenen. En het gaat goed. In de nabije omgeving zijn een paar nieuwe en interessante uitleggebieden, zoals Vathorst West en de Laakse Tuinen. Gebieden waarin wij van een groot aantal woningen de verkoop in portefeuille hebben en waarin internet en social media een cruciale rol spelen in het zoek- en verkoopproces van woningzoekenden. Maar goed, aan mij de taak om deze auto te taxeren. Ik denk dat deze auto met een dergelijke uitrusting rond de 40.000 euro langs de kassa gaat.” Als blijkt dat zijn inschatting wat royaal is uitgevallen, fronst de makelaar zijn wenkbrauwen. “Ongelooflijk dat je tegenwoordig zoveel sportiviteit kunt krijgen voor net iets meer dan 30.000 euro.”
Prachtisch
Na de testrit zet Morren de CX-30 weer in een van de parkeerhavens voor het pand van Mazda Kreijne, Voordat hij de sleutels inlevert, loopt hij nog even rond de auto die door het zonlicht blinkt. “Het zijn dynamische lijnen. Kijk bijvoorbeeld naar de schuingeplaatste achterruit. De C-stijl geeft de auto een coupé-achtig karakter. De CX-30 oogt als een rasechte SUV. De zwarte kunststof randen aan de flanken, rond de spatborden en aan de onderkant van de voor- en achterbumper zijn lekker fors uitgevallen. De Mazda CX-30 heeft al met al een stoere én tegelijk sensuele vormgeving. Met 430 liter aan koffervolume is deze Japanner ook nog behoorlijk praktisch.Ik krijg het er warm van. IJsje?”
Fotografie: Arjan Klaver, Mazda Nederland