Een zonnige woensdagochtend in november. Wie Villa Hooghe Heide binnenstapt, komt de geur van versgebakken cake tegemoet. “Vanochtend gaan we met bewoners vakantiefoto’s uit Griekenland kijken,” legt één van de verzorgenden uit. “Mijn collega wist een recept voor Griekse cake, dus die serveren we bij de koffie.” Welkom op Villa Hooghe Heide, een particuliere woonzorgvoorziening, waar ouderen een nieuw thuis vinden en 24 uur per dag intensieve verpleegkundige zorg krijgen.
Gelegen aan een rustige straat met uitzicht op groen en toch op steenworp afstand van winkelcentrum Kattenbroek: het maakt Villa Hooghe Heide een ideaal thuis voor ouderen die niet meer thuis kunnen wonen. Jan Luiten en Clari van Staveren zijn als eigenaren de drijvende kracht achter de particuliere woonzorgvoorziening. Met hun achtergrond in het internationaal management en wijkverpleging, zorgen zij er samen met een professioneel zorgteam voor dat bewoners de zorg krijgen die nodig is en van hun oude dag kunnen genieten. “Ook mensen die ouder worden en meer zorg nodig hebben, willen graag de levensstijl voortzetten zoals ze die altijd gewend zijn. Dat kan bij ons.”
Uiteenlopende zorgvragen
Villa Hooghe Heide biedt een plek aan bewoners met uiteenlopende zorgvragen. Clari: “Bewoners hebben een zorgindicatie van vier of hoger. Sommigen zijn helder van geest, anderen licht dementerend of iets verward. Aandoeningen zoals hoge bloeddruk, nierproblemen, diabetes en circulaire aandoeningen komen vaak voor. We bieden ook palliatieve zorg, dus mensen kunnen hier tot het einde van het leven blijven.” Er is intensief contact met externe zorgverleners. Zo werkt Villa Hooghe Heide samen met een fysiotherapeut en een huisartsenpraktijk uit de wijk. Ook is er een specialist ouderengeneeskunde betrokken die gespecialiseerd is in zorg voor ouderen met verschillende gezondheidsproblemen. Daarnaast wordt samengewerkt met een psychologenpraktijk. “Als mensen ouder worden, komen er soms zaken uit het verleden naar boven. Daar kunnen bewoners het moeilijk mee hebben. De psychologen ondersteunen hen daarbij.”
Kleinschalig
De woonzorgvoorziening oogt zowel van buiten als van binnen als een groot familiehuis. Met éénentwintig appartementen en twee sfeervolle huiskamers verdeeld over twee verdiepingen is dat binnen ook voelbaar. “Veel woonzorginstellingen beweren dat ze kleinschalig zijn, wij zijn het ook echt. Bewoners kennen elkaar allemaal, nieuwe mensen worden snel in de groep opgenomen. We werken met een klein professioneel zorg- en hospitalityteam, de medewerkers hebben goed contact met alle bewoners. Je merkt dat bewoners het fijn vinden om dezelfde gezichten te zien.”
Bedrijvigheid en ruimte voor gesprek
Tussen 8 en 10 uur ’s ochtends is er veel bedrijvigheid. “Sommige bewoners eten mee aan tafel in de huiskamer, andere slapen liever wat langer en ontbijten op de kamer.” Rond 10.15 is er een gezamenlijk koffiemoment in de huiskamer. Deze ochtend dus met Griekse cake. Daarna gaan de bewoners in kleine groepjes verschillende activiteiten doen. “We vinden het belangrijk om iedereen erbij te betrekken, zodat bewoners zich onderdeel voelen van de groep. Bewoners die wat verward zijn, trekken zich nog weleens terug, wij proberen hen erbij te halen. Er is altijd ruimte voor een gesprek. Daar nemen we de tijd voor.” Ook verjaardagen worden vaak gezamenlijk gevierd. “Dan maakt de kok een lekker verjaardagsmenu, en eten we allemaal mee.” Ruimte genoeg dus voor activiteiten en gezelligheid, maar niets is verplicht. “Natuurlijk hoeven bewoners niet overal aan mee te doen. Als iemand graag in zijn appartement is, kan dat natuurlijk.”
Team
Het professionele zorgteam bestaat uit verpleegkundigen, verzorgenden, hospitalitymedewerkers en huishoudelijke hulpen. Het hele team krijgt regelmatig bij- en nascholing. Verder is de Villa ook een plek om nieuwe mensen op te leiden voor het vak. “We hebben hier regelmatig verpleegkundigen in opleiding van MBO Amersfoort en de Hogeschool Utrecht. Ook geven we middelbare scholieren krijgen de kans om zich hier te oriënteren op werken in de zorg. We houden we de toestroom aan stagiaires en leerling-verpleegkundigen wel beperkt, want onze bewoners vinden het fijn om dezelfde gezichten te zien.”
Veel faciliteiten en activiteiten
Om de dagen prettig en comfortabel te maken, kunnen bewoners gebruikmaken van verschillende faciliteiten. Zo komt er regelmatig een vaste pedicure langs en in de villa zit een kleine kapsalon. Alle maaltijden worden vers bereid door de eigen kok. Een groepje trouwe vrijwilligers onderneemt ook veel met de bewoners: gastvrouwen zijn aanwezig bij de avondmaaltijd en er is een vrijwilliger die komt zingen. “Met Pasen en Kerst organiseren we een kerkdienst, met een koor en een theologe”, vertelt Clari. We zijn een algemeen huis, maar deze feestdagen zijn voor veel bewoners belangrijk.”
Op tijd oriënteren
Hoewel de overheid mensen stimuleert om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, raadt Clari aan om op tijd te beginnen met oriënteren en niet te wachten tot het laatste moment: “Vaak gaat de familie pas rondkijken als het thuis al bijna niet meer gaat. Ik zeg altijd: oriënteer je voor die tijd, zodat je weet waar je aan toe bent. We kunnen altijd in gesprek gaan en meedenken over de mogelijkheden om hier te komen wonen.”
Veel waardering
Clari is trots dat zij met haar zorgteam persoonlijke en hoogwaardige zorg levert. Bewoners en familie bevestigen dat. “We nemen mensen serieus en hebben aandacht voor ze, dat horen we terug van bewoners en familie,” vertelt Clari. “Omdat ik een achtergrond als wijkverpleegkundige heb, ben ik nauw betrokken bij de zorg en het beleid. En de lijntjes zijn kort. Jan en ik vormen het bestuur, dus als er iets anders moet, is het vaak: ‘Ga maar even langs bij Jan en Clari.’” Ook bewoners zijn tevreden: tevredenheidsonderzoeken zijn altijd positief. “Het is zo goed om te zien dat onze inspanningen gewaardeerd worden. Laatst was er een bewoonster overleden. Elk personeelslid kreeg toen een kaartje van de familie met een persoonlijke tekst. Daar waren we stil van. Ik zeg altijd: zorg is een vak, maar je doet het met je hart. Het is fijn om te merken dat dat zo ervaren wordt.”
Villa Hooghe Heide
De Strang 1, Amersfoort
T. 06-10535010
www.villahoogheheide.nl
Fotografie: Nico Brons