Innerlijk of uiterlijk?

0
2969
Het Imagobureau - Fotografie iStockphoto

Onlangs ontmoette ik Jan. Jan is IT-manager en runt een afdeling van zo’n 25 personen. De reden dat Jan een afspraak met mij maakte, is dat hij op zijn werk onvoldoende senioriteit laat zien en (mede) daardoor in zijn werk – zowel bij klanten als bij zijn collega’s – niet voldoende op waarde wordt geschat en te weinig kan laten zien wat hij in huis heeft. Bovendien worstelt Jan al een tijd met het plezier in zijn werk. Of liever gezegd met het ontbreken ervan. Enige dagen geleden zag hij bij de interne vacatures een baan als begeleider van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hier ging zijn hart sneller van kloppen.

Bij een profileringstraject werk ik graag met de methode ‘Persoonlijke Kracht’ en laat ik mensen bij de intake een kleurkaart kiezen. Op de vraag welke kleur voor hem symbool stond voor een ‘topdag op zijn werk, zo’n dag die je elke dag van de week wel zou willen hebben’, pakte Jan een lichtroze kaart. Roze staat voor liefde en zorgzaamheid: ‘De ander eerst’, staat voor mensen die deze kleur kiezen vaak centraal. Jan is een heel vriendelijke en zachte man om te zien. De dag dat hij bij mij kwam droeg hij een wit overhemd met lichtblauwe vogeltjes en een zachtgele trui. Nette spijkerbroek en redelijk casual schoenen. Een toegankelijke en benaderbare verschijning.

Wat heb ik Jan qua kleding geadviseerd?

Om te beginnen: Als je het hebt over (professionele) kledingkeuze gaat het nooit om goed of fout. Dat is niet waar het in mijn vak om gaat. Waar het wel om gaat is dat je je bewust bent van het effect van kleding (uiteraard is dit niet het enige) op jezelf en je omgeving en hoe jij dit kunt inzetten, afhankelijk van de context en het gewenste resultaat.

Als Jan in zijn huidige werk meer senioriteit wil laten zien en zijn boodschap krachtiger en overtuigender wil overbrengen, ondersteunen effen en wat steviger stoffen en een hoger kleurcontrast zijn boodschap beter. Bovendien, hoe meer rechte lijnen je in je kleding laat zien, des te duidelijker het jouw verhaal ondersteunt. Een effen wit overhemd en gladde donkerblauwe trui of liever nog een goed passend jasje zouden hem als manager een meer seniore uitstraling geven.

Tegelijkertijd, diep in zijn hart voelt Jan zich in de kleding die hij draagt bij binnenkomst eigenlijk het lekkerst. Zou Jan werkzaam zijn als die begeleider van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dan voldoet zijn huidige kledingstijl prima! Een motiefje maakt minder formeel dan effen en de zachte kleuren die hij draagt maken hem zeer benaderbaar en toegankelijk. En in combinatie met zijn drijfveer om mensen te helpen heb ik hem geadviseerd om als een speer te gaan solliciteren naar de genoemde functie ;-).

Nu zul je misschien zeggen: ‘Het gaat toch om het innerlijk en niet om het uiterlijk’. Of: ‘Het gaat toch om wie ik ben’. Dat is absoluut waar: je bent wie je bent èn je hebt meerdere rollen. Het mooie van ons mens-zijn is dat wij de mogelijkheid hebben om te kiezen welke kleding je draagt bij het vervullen van die verschillende rollen: Jij bent degene die ’s ochtends uit bed komt in een oud T-shirt èn tegelijkertijd is het niet handig om in datzelfde T-shirt naar een netwerkgesprek of sollicitatie te gaan… En toch ben je het allebei! Je kleding kan je dus helpen om in een bepaalde rol te stappen en je daardoor anders te voelen. Denk maar eens aan de mantel van Sinterklaas. Je hoeft de goedheiligman niet eindeloos bestudeerd te hebben, maar trek zijn mantel aan en je gaat praten en je gedragen als een heuse Sint.

Welke belangrijke afspraak heb jij morgen? Bedenk dan nu al eens welke kledingkeuze jou het beste gaat helpen! En kom je er niet uit? Dan weet je me te vinden…